Көк түріктерінің қағандығы
Әнес САРАЙ
Фу-фуло /бөгі бөрі/. Афучжилоның бастауымен 487 жылы Жужаннан кетіп, Батыс өлкеге қоныстанған 100 мың түтінді 12 тайпаның ұйытқысы, яки билік тайпасы. Аталмыш қауымның билеушілері осы тайпаның өкілі. Соңдарынан Жужан қағаны Доулунь, әскер қолбасшысы Нагай қуып келгенде, Афучжило оларға оңдырмай соққы берді. Доулунь еліне жете алмай жолда өлді. Бұлардың есімдері хатталған билеушілерінің тізімі төмендегідей: Афучжило – Цунци – Миэту – Ифу – Биши. Қаңқалылар бір жағынан Жужанның, екінші жағынан эфталдардың (абдалдардың) шапқыншылығына ұшырап, кейде ел шетін бастырып алып, қалт-құлт күн кешті. Мәселен, билеушілерінің бірі Миэтуды Жужаның билеушісі Шону асау атқа таңып, сүйретіп өлтірді. Ал абдалдар болса Ифу сияқты басшыларын тұтқындап әкетіп, көп жылдан кейін қайтарды (Қазақстан тарихы туралы Қытай деректемелері. Том ІҮ. Алматы, 2006. «Вэйшу», 103-цзюань, «Гаочэ баяны». 31-б.).
546 жылы қаңқалылар Миэтудың кегін қайыру үшін Жужандарға жазалау жорығына аттанғанда Оңтүстік Алтай таулары сілемінен қарауыл қарап, жолдарын тосқан Бұмынның шабуылына тап болып, мойындарына бодандық қамытын киді. Қаңқалының 50 мың адамы тұтқын болды. Қытай жылнамалары бұл оқиға туралы: «Түріктер өздерінің ерліктерін телэлердің қолымен істеді» деп жазады. Әскері табан астында бірнеше есеге көбейген Бұмын ұзамай Моңғол даласына аттанып, Жужандардың тас-талқанын шығарды.
Қаңқалының бұл тобының кейін тайпа ретінде көзге түсіп, жеке отау тіккені аз. Көпшілігі Ашина түріктеріне сіңіп кетсе керек. «Орхон ескерткіштерінің толық атласы» еңбегінің авторлары қаңқалыларға ноқта аға болған фуфуло тайпасын «Бөгі бөрі» деп, Афучжило есімін Алып Бөгі – чор деп аударыпты (М.Жолдасбеков, Қ.Сартқожаұлы. Орхон ескерткіштерінің толық атласы. «Күлтегін», 2005. 16-б.).
Адунь (алтын). Жужаннан қашып, батыс өлкеге ауған қаңқалының 12 тайпа арасынан алунь қауымы де кездеседі. «Сун ши» деректемесінде кезігетін аталмыш қауымды Гамильтон атын атауымен шендестіреді. Шамасы, сан жағынан шақтаулы жұрт болса керек, түрік заманында көзге түсе қоймады. Қырғыздың соққысынан Ұйғыр қағандығының ыдырау кезеңінде қағандықтың билік басында болған ықпалды тұлғалардың есімдерінен аталмыш тайпаның өкілдері көрініс табады. 842-843 жылдардың қыс айларында және 843 жылдың жазында: «Пан-цзюй –чжэ тегін мен Адунь Ниньнің екі тайпа елі, ұйғыр ханшасы Ми-цзе кэдуньның жұрты, министр Чжо-ло-гу Аде, қаған ордасы бас бұйрығы Цао Мо-нидің, барлығы 30 мың жан санымен 7 тайпа бірінен соң бірі Ючжоу округіне берілді» деп жазады «Синь Тан шу» жылнамасы «Ұйғырлар туралы баян» тарауында (Малявкин А.Г. Материалы по истории уйгуров в ІХ-ХІІ вв. Новосибирск, 1974. 28-б.).
Ұйғыр қағандығының билік басындағы тұлғалармен 30 мың түтін боп Қытайға берілгенде араларында Адунь (Алтын) және Адэ (Адай) тайпалары мен олардың рубасы көсемдері болған.
981-984 жылдары Батыс өлкеде патша сарайының тапсырмасына орай іс-сапармен болған Ван Янь-дэ өзінің «Жолжазбасында» Адунь тайпасын Эдзин-көлдің батысында деп көрсетіп, «Адунь жерінен кейін Мадулин тауы мен Вансянлин жотасын кесіп өттік» деген (Сонда, 88-б.). Адунь қонысы – Хамидің шығысындағы Теэрбаньцзин елді мекені мен Икэшу қыстағының арасында болуы керек деп тұжырады зерттеуші.
Кейінгі Байұлының алтын қауымына ұшырасып отырғанымызда сөз жоқ. Олар ХІ-ХІІ ғасыр аралығында Қаратеңіз жағалауын жайлаған «Лукоморье» қыпшақ ордасында Алтынопа атымен кездеседі. Боняк ханның Переслявльге шабуылында Алтынопа батырдың істеген ерліктерін «Ноғайлы» кітабының «Алтын-Жаппас» тарауында таратып жазғанбыз.
Мо-юнь (мойын, шимойын). Оңтүстік ғұндар мен сэнбилер құрған «Бес ху – 16 мемлекет» (304-439 ж.) кезеңінен түрік дәуіріне өту аралығында мо-юнь қауымын сэнбидің можун тайпасымен байланыстыра қараған жөн сияқты. ІІІ ғасырдың аяғында Моңғолиядағы можун тайпасы Қытайдың шекаралық аймақтарынан ішке өтіп, қазіргі Бэйжин қаласының орнында Жи мемлекетінің іргесін қалады. Осы можун тайпасының бір сілемдері Моңғолиядағы қаңқалылар арасында қалып, кейін олармен бірге батыс өлкеге ауып, 12 тайпа арасында мо-юнь атымен белгілі болды. Бұдан кейін ол ұзақ уақыт ізін таптырмайды. Іргелі қауымдарды сағалап, солардың көлеңкесінен көріне алмаса керек. Шығыс Түркістанның әртүрлі мемлекеттер мен қамал-қалаларын сағалап, түрікке қатысты көшпелі қауымның Дешті Қыпшаққа ойысуы Х ғасырға жатады. Олар қарахандардың билігіне мойынсұнбай, Ертісті құлдилап, далалық аймаққа төгілді. Осы кезде Ертістің ортаңғы тұсы Басмыл, Оғырақ, Жарық, Чомул, Иабаку қауымдарына толып, олар бір-бірімен одақтасып, қарахандармен кескілескен ұрыстар жүргізді. Қарахандар ауыр әскермен аттанып, жазалап, басбілгізгенмен, оларды біржола бағындыра алмады. Осы қауымдар негізінде Ертістің ұзына бойында Басмыл – Арғын, Оғырақ – Тама, Жарық – Дулат, Шыбыл – Шапырашты, Иабаку – Абақ тайпалық бірлестіктері қалыптасты. Мойындар Абақтарға осы кезде қосылып, тарихтың бұралаң сапарына бірге аттанса керек.
Цифэнь. Батыс өлкеге ауып келген 12 тайпаның бірі. Осы аттас ру 8 тайпалы қидан қауымында да бар. «Сивэнь» деп хатталған. Олардың бөлшектенген бір тайпаның бөлек-бөлек ұшықтары екені түсінікті. Асылы, Моңғолия даласында жасаған қаңқалылар арасында сыбан тайпасы болған. 487 жылы Жужаннан бөлініп, қашқанда бір бөлігі Жужан арасында қалып қойған да, кейін қиданға қосылған.
Қазақта дыбысталуы аталмыш тайпаға ұқсас сибан да, сыбан да бар. Сибаны – керейде, сыбаны – найманда. Асылы, аталмыш цифэнь – найман сыбан. Шығыс Түркістан өңірінен шүйе (садыр), көкжар, қаратай қауымдарымен қатар сыбан тобының ұшырасуы – аталмыш өңірді найман жұртының өсіп-өнген бір ошағы екеніне меңзейді.
Найман арасында тұрып, «Тауарих Хамса» еңбегін жазған Құрбанғали Халид найман шежіресінің маңызды бір нұсқасын ұсынады. Найманнан Сүгірше, Сүгіршеден – Төлегетай, Төлегетайдан – Қытай, Қытайдан– Матай, Қара-керей, Садыр, Төртуыл. Қара-керейден – Ерторы, Байторы. Байторыдан – Тайлақ, Жайнақ, Айрам, Мейрам. Мейрамнан – Байыс, Мақта апай. Байыстан Сыбан, Ақымбет, Мәмбет (Қыржы) (С.Аманжолов. Вопросы диалектологии и истории казахского языка. Алматы, 1997. 77-78-б.).
Қиян (циюань). Ежелгі иероглифтік жазуларда к, ч, ц дыбыстарының алмасып түсуі жиі ұшырасады. Мәселен, қиданды – иероглифтер чидэнь, цидэнь деп, танғұтты – кянь, сянь деп әліптеу тәжірибесі жиі ұшырасады. Сондықтан циюаньды – қиян деп оқудың әбестігі жоқ. Қытайдың ежелгі деректемелері Хинган, Иньшан тауларының тұрғындарын «шаньжун», «тау жундары» деп атаған. «Тау жундары» сынды аударма атаудың түпкі мәні – қия жундары, болмаса қияндар болса керек. Әбілғазы қиян сөзіне «таудан құлап аққан сарқырама» деген түсінік берген.
Ся әулетінің Сары патшасы б.д.б. 2600 жылы қияндарға шабуыл жасады. Ол көп шабуылдардың басы не кезекті бірі болса керек. Ақыры шыдай алмаған қияндар батысқа кетуге мәжбүр болды. Қияндардың Орта Азияға ауып, Иранды басып, Египетке жеткені перғауын жазбаларында хатталған. Мысыр тарихшысы Менефон б.д.б. 1710 жылы жауынгер күйме арбалармен қаруланған гиксос атты көшпелілердің Египетке жойқын шабуыл жасап, 110 жыл билегенін баян етеді (Культура древнего Египета. М., 1976. 30-б.). Бұл көшпелілерді бастап келген Хиян мен Апепи патшалар еді. Олар кешікпей Нілдің шығыс жағалауына Абарис атты қала салып, орныға бастайды. Гиксос аталған көшпелілер қияндар мен абарлар екенін аңдаймыз. Сол қияндар ма, жоқ Қытай тегеуірінен лықсып келген екінші легі ме – Иранды жаулап алып, ұзақ жылдар патшалық құрады. Ахеменидтерге дейінгі Иранның патшалары кейянид әулетінен. Кейянид әулетінен шыққан патшалар Кей Кубад, Кави Усан, Кей Хосроу, Апиваху, Аршана, Пшинаха, Бияршана, Сиявуш. Бұлардың көпшілігінің есімі «Шахнамаға» енген. Қияндардың дені Орта Азияда тұрақтап қалды. Хорезм тұрғындары хиондар – осы қияндардың бір сілемдері. Қиян, кан атауларының түбірлік жағынан жақын кан, қанжуй, қаңлы жұрттарымен де шендестіруге мүмкіндік береді.
Қытайдың терістігіндегі қияндардан таңғұт нәсілі қалыптасты. Олардың қайсыбір топтарының қаңқалы, телэ қауымы қатарынан табылуы ақылға шетін емес.
«Алпамыс» жырының 11 сюжеті Гомердің «Одиссея» поэмасымен сәйкес келетіні сияқты, қазақ эпостарының қай-қайсысының да тарихи іргетасы мықты. Бұл орайда «Қобыланды батыр» жырын мысалға алса да болғандай. Жырдағы Қазан алып, Қараман, Көбікті, Алшағыр, Шошай хан, Қарлыға, Құртқа, Көктім Аймақ, Қырық бес кез Қызыл ер, Айбас, Дәуіт ұста, – түрік, қыпшақ, оғыз, ноғайлы тарихында орны бар тұлғалар. Осы «Қобыланды батыр» жыры қият және оның рубасы көсемі Қараманды ауызға алады. Кейін қият тайпасы қараман атанып, қазақтың тана, ошақты руларының, қалғандары түрікмен мен оғыздың арасына сіңді. Қияндардың ІХ-ХІ ғасырда Дешті Қыпшаққа келгенін «Қорқыт Ата» кітабы да растайды. Оғыздың Қазан алыптан кейінгі атақты батыры Қиян Селжұқұлы Дели Дундаз атанып, ол туралы аңыз оғыз жырлары қатарынан орын алады.
Мұны қият, қиян тайпасының Дешті Қыпшаққа бірінші көші десек, екінші көші ХІІ ғасырдың соңғы ширегіне жатады. «Қобыланды батыр» жырындағы қияттардың оғыздық ен-таңбалары анық болғанмен, ХІІ ғасырда ауған қияттар моңғолданған қияттар болса керек. Әбілғазы Баһадүр бұл орайда «Моңғолдың патшасы Бөрте –шина деген қият нәсілінен, құрлас руынан шыққан адам еді» дейді (Әбілғасы. Түрік шежіресі. Алматы, 1992. 29-б.). Бөрте-чино – моңғолдың Адам Ата құралпы бабасы да, оның зайыбы Гуа-марал – Хауа Ана құралпы анасы. Зерттеуші Л.Л.Викторова Бөрте-чиноның өмір сүрген уақытын ҮІ ғасырға, Д.Гонгор ҮІІІ ғасырға жатқызады. Қысқасы, моңғолдың билеуші әулеті қиян атанады. Бөрте-чиноның берідегі ұрпағы Добу мерген. Добу мерген өлген соң оның зайыбы Алаңқо шаңырақтан түскен нұрдан үш ұл табады. Осы үш ұлдың үлкені Боданчор – Шыңғыс ханның түпкі атасы. Бұл үш ұлдан жаралғандар нирун – «алтын ұрық» атанады да, қият есімі Шыңғыс ханның үшінші атасы Қабыл хан балаларында қалады. Билік тимеген бұл балалар Дешті Қыпшаққа ертерек ауады. Ұлытаудағы Алаша хан, Жошы хан, Домбауыл мазарлары тарихи өлшеммен алғанда бір кезеңнің – ХІІ ғасырдың аяғы, ХІІІ ғасырдың басындағы жәдігерліктер.
Сыпыра жыраудың 1391 жылы Ақсақ Темірден қорыққан Тоқтамыс орданы тастап қашпақ болғанда, оны бетінен қайтармақ боп айтқан толғауында: «Ұлы бабаң Домбауыл, соны көрген кәріңмін…» деген жолдар бар (Ж.Тілепов. Тарих және әдебиет. Алматы, 2001. 31-б.). Домбауылды «бабаң» дегенде – қиятқа меңзегені болса керек. Ұлытау кешендері арасында археологиялық зерттеу нысанасы болғаны – Алаша хан мазары. Оның кіреберіс және қабырға кірпіштерінен «шәңгек» таңбалары кездеседі (Роль номадов в формировании культурного наследия Казахстана. Алматы, 2010. 370-б.). Бұл – «Қият ұлысына» Шыңғыс ханның өз қолынан берген таңбасы, Алаша хан мазары орталап келгенде бітпей қалып, жоғарғы жағы кейін өрілгені белгілі. Кіреберіс кірпіштердегі «Қият таңбасы» осы кезде пайда болса керек. Сонымен Жошы заманында Ұлытауда қияттардың шоғырланған бір ошағына кезігіп, Сыпыра жыраудың сілтемесіне иек артқанда, Домбауылдың қият екені археологиялық деректермен де нақтылана түседі.
Тохта хан тұсында қияттар Алтын орда төңірегіне тартылып, қият Исатай бек көзге түсті. Мұрагерсіз қалған Алтын Орда тағына Черкестен алып келіп Өзбекті отырғызатын да осы Исатай бек. Өзбек, Жәнібек хандар Исатай мен оның ұрпақтары Жыр-құтлу, Теңіз-Бұғаға Алтын Орданың сол қанаты Дешті Қыпшақты билеуге берді. Оң қанат – Дон даласы қият Мамай беклербектің қолында болды. Бұл қияттардың билік баспалдағымен шырқаған бір кезі еді.
Шығыс Дешті Қыпшақты, Ақ Орданы Алтын Ордадан бөліп әкетіп, жеке хандықтың іргесін қалаған қият әулеті. Зерттеушілер қият қазақта қалмады, негізгі тобы қарақалпаққа кетіп, қият руын құрады дегенмен, қазақ қауымы арасында да олардың ізі анық байқалады. Шайбан Әбілхайыр заманында Исатай бек ұрпақтары шайбандарға қол бергендердің қатарында болды. «Таварих-и гузида-йи нусратнаме» кітабы: «Оның (Әбілхайырдың – Ә.С.) құдірет күші орныққан кезде қол берген бектер мыналар: Қият Исатай бектің ұрпағынан – Бозанжар бек…» (Материалы по истории казахских ханств ХҮ-ХҮІІІ веков. Алматы, 1969. 16 б.). Шамалауымша: қияттың Бозанжардан тараған ұрпақтары Кетенің Бозаншар атасын құрады.
«Сүйшу» жылнамасы телэ қауымының қатарын жаңа тайпалармен байытады. «Ивудың (Құмыл, Хами) батысында, Яньцидің (Қарашар) солтүстігінде, Бэйшанды (Ақтауды) қапталдай циби (киби, қыбыр), болочжи (бұлақ), ичжи (шігіл), супо (субар), нахэ (итбарақ), ухуань (сэнби), хугу (көге), учжи (едіз) және юйнихуань (?) қатарлы ру-тайпалар тұрады, олардың әскер саны 20 000 жетеді (Қазақстан тарихы туралы қытай деректемелері. Том ІҮ. Алматы, 2006. «Суйшу», 84-цзюань, «Телэ баяны». 54 -б.). Аталмыш тайпалардың біразының түрікше атауын анықтау мүмкін болмады. Анықталғандары төңірегінде ой қорыту аз олжа емес.
Тағы бір телэ қауымы туралы жылнама: «Алтын таудың (Алтай-Оңтүстік-батысында сюеяньто (сір-енда), чжилээр (таринах), шипань (зебендер), даци (?) тұрады» деген анықтама береді (Сонда, 54-б.). Қағандық құрып, Түрікпен бақ таластырған сір-ендалардың бастапқы қонысы туралы мәлімет – олардың шыққан тегіне болжам жасауға мүмкіндік береді. Ал олардың көршілері таринах, зебендерлер кейін Хазар қағандығын құрысуға ат салысқан сабир (сібір) ғұндары боп табылады. «Сүйшу» өзінен бұрынғы «Байшу» (солтүстік әулеттер) жылнамасына иек артып, Арал-Жайық аралығындағы ұлыс тайпаларынан да хабар береді.
«Кан (Самарқанд) мемлекетінің солтүстігінде Адэ (Хобда, өзенін бойлап: хэчжи (едіз), хэса (хасок), боху (бұлғар), бицянь (бечене), цзюйхай (жылан), хэбиси (қыпшақ), хэцо (?), суба (субар), емо (емек) және кэда (кердер) қатарлы ру-тайпалар тұрады, оларда 30 мыңдай әскер бар» деген мәліметті көлденең тартады (Сонда, 54-б.). Зерттеушілердің көпшілігі Адэ өзенін Еділ-Жайық немесе Ырғыз-Жайық аралындағы сулы өңірлердің бірі болар деп жорамалдайды. Ертеде батысқа қоныстанған елдің ат шалдырып аялдар бір тұрағы Хобда өзені болған. Бұл өңірде Ойыл, Қиыл, Елек және басқа да ірілі-ұсақты оншақты өзен тоғысып, жер асты сулары қайнар бұлақ боп ағытылып, атқылап жатқандықтан Қобы атанған. «Қобы судан» – Хобда боп қалыптасқан. Аталмыш өңірде Байтақ сияқты көне қала, кенттер де көп болғаны үйінді оба орындарынан анық аңғарылады.
«Сүйшу» тағы да: «Дэй теңізінің шығысы мен батысында сулуцзе, саньсояньме, цулунху ру-тайпалары тұрады, оларда 8 мыңнан астам әскер бар» көрсетеді (Сонда, 54-б.). Дэйді-Балқаш көлі деп, сулунцзені – сиық, саньсояньмені – яньмо, кейінгі яғма деп түсінсе болады. Цулуху туралы тиянақты байламға келе алмадық.
«Фулиньнің шығысында эньцюй, алань, байжуцзюли, фувахунь қатарлы елдер тұрады, олардың жан саны 20 мыңға таяу» (Сонда, 55-б.). Мәтіндегі Фулинді Рум деп, Рум – Византия деп пайымдалады. Ал Қаратеңіздің солтүстік жағалаулары Румның отары, яки шекаралық аудандары болғандықтан, тайпаларды осы өңірге орналастырғанда ғана ақиқатқа бір табан жақындаймыз: эньцзюй-угор, алань-алан, байжуцзюли – бастран, фувахунь – абар-хун деп шамаласақ, шындықтан шалғай кетпейтін сияқтымыз.
Қытай жылнамаларының түрік, телэ қауымдары туралы жинақтаған мәліметтері түбегейлі мінсіз деу қиын. Тізімде Түркістан сыртында отырған Қаңлы хандығы, Дешті Қыпшақтың далалық аймағын мекендеген кенгерестер, Маңғыстау, Арал-Жайыққа созыла қоныстанған уздар (бозоқ пен үшоқ) назардан сырт қалған.
Дегенмен де, түрік әлемінің алыс-жақын өлкелеріне көз қырын салып, оларды мекендеген тайпалардың атымен ғана таныссақ та, түсінік көкжиегіміз біршама кеңейеді. Оқырман үшін де, ізденімпаз үшін де оның мәні зор. Бір орнында тұрақтап отыруға жоқ, бір күн ойда, бір күн қырда көші-қоныға бой алдырған халықтың тынымсыз қозғалысында олардың ізінен көз жазып қалмауға септігі аз емес.
«Сүйшу» түріктер арасындағы телэлерге тоқталғанда: «Толы өзенінің солтүстігінде пугу (буку, бөклі), тунло (кейінгі тонг-хойт-керей), вэйхе (ұйғыр), баегу(байұлы, баят), фуло (бөрі) қатарлы ру-тайпалар бар, олар біртұтас «иркін» деп аталады. Сондағы мэнчэнь (миленгэ), турухэ (тутурға), сыцзе (сығыр), хунь (көн, көнші), хусюе (?) қатарлы ру-тайпалардың әскер саны 20 мыңға жетеді» деп тұжырымдайды (Сонда, 54-б.). Асылы, жылнама дерегі телэ қауымының қатары бір шама кеміген біртұтас түріктің Шығыс Түрік, Батыс Түрік боп екіге бөлінген кезіне жатса керек. Сондықтан, олқының орнын толықтыру үшін 647 жылғы телэлерді аудандастыру мәліметтеріне жүгінгеніміз жөн болады. Онда былайша әліптелген: «Келесі жылы (647 ж.) олар патша сарайына тағы бір мәрте келді, сонымен хуэйхэ (ұйғыр) ұлысында Ханғай, баегу (байұлы, баят) ұлысында Юлин, тунло (керей) ұлысында Гуилинь, сыцзе (сығыр) ұлысында Лушань деген дудуфуларды (басқақтық) құрды. Хунь ұлысында Гаоланьчжоу, хусюэ ұлысында Гаоцюечжоу, аде (ада) ұлысында Цзитяньчжоу, цибиюй (киби, қыбыр) ұлысында Юисичжоу, сицзе ұлысында Цзилучжоу, сыцзенің басқа бір ұлысында Дайлинчжоу, байси (ақ си) ұлысында Чжияньчжоу деген чжоуларды (аймақ) құрды. Батыс терістіктегі цзегу (қырғыз) ұлысында Цзянкунь деп аталатын фу (аудан), терістік жақтағы гулигань (саха) жерінен Сюаньцюэ деген чжоу құрды. Ұлыс басыларына дуду (тұтұқ), цыши (чжоу ұлығы), чанши (жергілікті мансап аты) және сыма (жергілікті мансап аты) деген мансаптар берілді. (Қазақстан тарихы туралы қытай деректемелері. Том ІV. Алматы, 2006. «Синь Тан шу», 217-цзюань, «Хуэйгу (Хуэйхэ) баяны». 332-б.). Деректемеде телэ тайпалары батыс оғыз қауымдары басмыл, қарлұқтардан басқасы, біршама көрініс тапқан. Енді аталмыш тайпалар туралы жинақтаған деректерді барынша сығымдап, қысқаша баяндап көрелік.
Хуэйхэ (ұйғыр). Қытай жылнамаларында бұл қауымның аты көп: ертеректегі Юаньвэй заманында уху, угэ, Жужан кезінде хойху, гаогюй, Сүй патшалығы кезінде вэйхэ, Тан дәуірінде юаньхэ, хуэйгу, хуэйхэ атанды. Батыс өлкеге ауған 12 тайпа қатарында юаньхэ атымен кездесетініне қарағанда телэнің гаочэ-қаңқалы тармағына жатады. Ғұн тәңірқұтының қыздары туралы аңыз, асылы, осы қауымға қатысты шежіреленеді.
«Ғұн тәңірқұтының айдай сұлу екі қызы болыпты, жұрт оларды құдайдай көріпті. Сондықтан да тәңірқұт: «Айдай сұлу қыздарымды қалайша жай адамға ұзатамын? Мен оларды тәңірге беремін» дейді екен. Ол елінің солтүстігіндегі иен бір жерге биік мұнара тұрғызып, екі қызын сол мұнараның төбесіне шығарып, «тәңірімнің өзі келіп қыздарымды алып кетсін» депті. Содан үш жыл өткенде шешелері қыздарын қайтарып алмақ болады. Сонда тәңірқұт: «асықпа, аз уақыт тосайық» дейді. Сөйтіп, тағы бір жыл өткенде мұнара маңында кәрі бөрі пайда болады, ол күндіз-түні мұнара маңынан кетпей ұли береді, содан мұнараның астын үңгіп кіріп, сол жерде жатады. Сонда кіші қыз: «Әкем мені мұнда Тәңірге қосу үшін әкелген, мына бөрі қасиетті жан иесі көрінеді, оны құдай айдап келген шығар» деп, мұнарадан түсіп, әлгі кәрі көкжалға қосылмақ болады. Сіңлісінің қылығынан шошынған әпкесі: «Бұл хайуан ғой! Әке-шешемізді ұятқа қалдырып жүрме» дейді. Сіңлісі оған көнбейді, мұнарадан түсіп, бөріге әйел болады, одан бала көріп, ол баланың ұрпағы көбейе келе бір қауым ел болыпты. Содан да болар, бұл елдің адамдары дауыстарын созып, азандатып ән салғанды жақсы көреді, әуендері бөрінің ұлығанына да ұқсайды» (Қазақстан тарихы туралы қытай деректемелері. Том ІV. Алматы, 2006. «Вэйшу», 103-цзюань, «Гаочэ (Гаугюй) баяны». 23-24-б.).
Демек, қаңқалылар шеше жағынан ғұн болғанымен, әкесі жағынан бөріден тарайды, түріктерде керісінше – әке жағынан адам да, шешесі жағынан бөрі.
Ұйғырлар тоғыз рудан тұрады: яглакар, утуркар, турламвюр, бокасыкар, авучаг, қарсар, хогорсур, ябуткар, аявир. Бұлар «тоғыз хуэйхэ» – «тоғыз ұйғыр» делінеді. Алғашқыда хуэйхэ – байырқу, тонра, пугу, аде, ақ силермен тізе қосып, 6 тайпа болып бірге әрекеттенсе, Бірінші Түрік қағандығының соңғы кезінде қатарлары көбейіп, 9 тайпалық одаққа айналды. 647 жылғы іргелі тайпаларға басқақтық (дудуфу), шағын тайпаларға чжоу (аймақ) құрылып, аудандастыру жүзеге асқаннан көп ұзамай, басқару жүйесі жаңаланды: 9 телэге арналып Ханғай басқақтығы ұйымдастырылып, ұйғырдан тұтұқ қойды. Міне, осы кезде ұйғыр тайпасы мен телэ одағының ара айырымы тегістеліп, «тоғыз оғыз» делініп сөйленген кездері бар. Алайда «тоғыз ұйғыр» мен «тоғыз оғызды» ажырата танудың тарихи ақиқат үшін маңызы алабөтен.
(Жалғасы бар)