Алтайдың кербұғысы
«Ертегілерден» еншімді алып болып, «батырлар жырынан» бәсіремді сұрап жүрген кезімнен Оралхан Бөкейдің шығармалары жайлы әңгімелерді жиі ести бастадым. Қызыл көз күннің көкжиектен шекесі көрінер-көрінбестен қылқұйрықтарын шұрқыратып, ана-ау апайтөс даланың ақселеулі жазықтарын бетке алатын әкем қолтығына осы бір сері жазушының кітабын қыстыра кететін.
Кешенің кемесінде кеткен сайдағы қойшыдан сарайдағы ханға дейін кітапқұмар сол бір кезге қызыға да қызғана қараймыз. Қызығатынымыз – қас қарая үй бетін көретін әкеміз атын қаңтарып, аяқ суытысымен ауылдың ақсақал-қарасақалдары біздің төрдегі кең дастарханға алқа-қотан отыратындағы, сонан соң ұзынсонар әңгіменің тізгінін жіберетін-ай кеп. Жайлана отырып оқығандарын әңгімелейтін. Кейін Әзілхан Нұршайықов ағамыздың бір сұхбатынан оқыдым, қазақта осындай әңгімешілер бұрыннан болған екен. («Махаббат қызық мол жылдар» романы Ә.Нұршайықов отырыстарда айтып жүрген «Қызыл көрпе» әңгімесінің негізінде жазылған).
Осындай жиынды кештің бірінде Оралхан ағамызды «кезіктірдік». Балалықтың қиялы тым ұшқыр еді ғой. Әуелі оның бейнесін елестеткенбіз. Иә, асылдың сынығындай төңірегіне сәуле шашқан періште келбеті келген көз алдымызға. Сырты бір қоңыр бағлан болғанымен, іші бір кекті қабылан екенін аңғартқандай, елес бейне тістене сонау алысқа, Мұзтаудың аспан үстемдік ете алмаған асқақ шыңына ұзақ қараған. Сөйткен де, келер сәтте бір тулап, мүйізі шаңырақтай кербұғыға айналып шыға келген. Уа-а, уа-алап ағаш шарбақтан қарғып өткен де арманы ауған биігіне бұйырғынын аңсаған ботадай безектей жөнелген. Ежелгі рух мекені Мұзтауға қарай жүйткіген! Өзі түркі баласын толғатып тапқан ана-жер санайтын киелі мекенге, алтын бесікке қарай!..
Бұның рухани революция екенін сол кезде білмесек те, «Кербұғы» бізді қатты еліктірген. Сол сәтте Алтай дейтін сырлы тауға басылмас құмарымыз ауып, кеудемізде Оралхан ағамызға деген ұлы маххаббаттың мәңгілік алауы тұтанған еді.
Рас, Орағаң алғаш болып қазақтың бұғыға трансформацияланған келбетін – кербұғыны кеңес сойылын сатырлатып соғудан орыстардың өзінен асып түскен қоғамға ноқталап, шылбырлап жетектеп кірді. Кірді де түлкі, бұралқы ит, қоян, сарыбас сона кейпіндегі жұртқа: «Мынау сенің кешегі келбетің! Сен – сен емессің! Мынау сенсің! Андағы саған телінен, сені айналдырған түр», – деді. Дауысы жер жара ашынып айтты. Осы сәтте кербұғы да уа-алап қоя берген. Сол бір дауыстың құдіретін айтсаңызшы, бір демде әлгілердің бәрі табиғаттың ең баянды да бейбіт, кербез де керім төлі қозықа кейпіне енген. Араға біраз уақыт салып, әлгі қозықалар мүйізі қарағайдай кербұғыға айналып, желтоқсанда уа-алап алаңға шықты. Олар Оралхан Бөкей салған ізбен Кеңестік қабырға-қамалды топ-топ болып сүзгілей бастады. Асау кербұғылардың тегеурініне шыдай алмаған алып қабырға шытынап, келер сәтте бұрқ етіп құлады. Шашырап түскен тастарының арасынан шашылып жатқан ақ сөңке сүйектер көрінді. Олар осы қабырғаны салғызбаймыз деп атқа мінген шаһидтердің сүйегі еді.
Ақтанның («Мұзтау») өлген әкесінің қаңқасына табан тіреп, қараңғы үңгірден жарық әлемге шығып кеткеніндей, шашылған сүйектерді аттап өтіп, қаптаған бұғы-қазақ Ақшоқы бейнесіндегі ЕРКІНДІККЕ, ЕГЕМЕНДІККЕ қарай жөңкіле жөнелді. Анау да («Сайтанкөпірдегі» анау-анау есіңізде ме? Кейіп-кеспірі жоқ анау – Кеңес Одағына Оралхан қойған ат) қарап қалған жоқ, артынан оқ боратты. Қозықа жұртын қорғаймын деп кеудесін оққа тосты кілең кербұғылар. Олар – Ербол, Қайраттар еді. Кербұғыларын қансыратып тастап кетпейміз деп, бір топ марал әупілдей жылады. «Анау» өте мерген. Қорғансызға оқ жаудырудың шеберіне айналған ол ендігі сәтте маралдардың да бір тобын жусатып түсірді. Олар – Ләззат, Сәбиралар еді. Бірақ, қаншасы оққа ұшса да, қан кешіп негізгі топ Мұзтаудың – Егемендіктің етегіне ілінді. Бұл Оралхан ағамыздың жеңіске жеткен көтерілісі еді…
Сезімге жеңіле сөйлесек «Кербұғы» әңгімесінен осылай ой өрбітер едік. Оның шығармашылығының ұлы сарыны, басты лейтмотивіне айналған осы кербұғылық бұлқыныс қазақ санасында жанартау болып атылып, ұлы көтерілістің бастауына айналған еді. Кербұғылық көтерілісті көкірегінде көзі, төбесінде саңылауы бар кез келген адам жаңаның басы, өшкенінің жануы, өлгенінің тірілуі деп қабылдаған-ды. Себебі, кербұғының аңсағаны ағаш шарбақтың (кеңестік қоршау) ар жағындағы азаттық еді. Ол осындай керемет әдеби тәсілмен «Кербұғы» арқылы қазақты жазды.
Еркіндік – рухани өлшем. Тәні тар қапасқа қамалғанымен рухы еркіндігін жоғалтпаған жан аз ба? Ал, жалғанды жалпағынан басып, жегені алдында, жемегені артында жүрсе де, санасы құлдыққа түскен талай мүсәпірдің барына да әлем куә. Біз Оралхан ағамыз о бастан тәуелсіз, азат болғанына, ақыры құлдықтың бұғауынан босай алмай жүрген халқын кербұғы болып, азаттыққа бастағанына еш шүбә келтірмек емеспіз.
Біреулер айтады: Оралхан тіптен де өлген жоқ. Ол керіскедей кербұғыға айналып, Ақшоқының басында ауалап, азан да қазан еркіндік елін гуілге бөлеп жүр.
Біреулер айтады: Ол өлмей тұрып-ақ рухы сонда жүрген.
Дабыл һәм «бунтовщиктер»
«Атаукерені» оқып бітісімен, бар пәле 1956 жылы генетик-селекционер У.Керр деген біреудің будандастырған арасынан келді деуіңіз де мүмкін. Рас, ол – өте қауіпті гибрид. Бразилияда бір түн ішінде 200 адамды шағып өлтірген араны зиянсыз деуге аузымыз бармайды. Бірақ, шығармадағы Нюра әжейді ара талағаны рас болғанымен, оның өліміне кінәлі мақұлық жәндік емес еді. Бұл әр шығарманы тіміскілеген цензураның бұралқыларын адастырудың тәсілі болар.
О бастан құдайсыз қоғамға Тәңір құдіретін табиғат тілімен ( мысалы, «Құм мінезіндегі» дауыл ) жеткізгенді сүйетін Орағаң бұл жолы да Кеңестің кемшілігін бетіне басудың керемет айласын тапқан. Жазушының бұл туындысында көтерген басты мәселе шығармадағы Еріктің досы Тағанның сөзімен келтірсек былай естіледі:
«Тағанның көңілі ойран-асыр. Досының мінезін тағы бір қырынан таныды, алайда кім екенін, қай ұлттың ұлына жатқызарын білмеді. Білуі мүмкін де емес еді… Оның білетіні – осындай дүбара жандардың жиырмасыншы ғасырдың соңғы ширегінде жер бетінде тым көбейіп бара жатқандығы ғана…». Оралхан ағамыз осындай дүбара жандардың жиынтық образы ретінде Ерікті сомдайды. Ерік қандай кейіпкер? Ол – дүниеқоңыз, қатыгез! Бірақ, бұл жерде араның қандай қатысы бар деген сұрақ кезексіз киліге кетеді.
Әлгі жалмауыз араның кәдімгі арадан еш айырмашылығы болмағанмен, оны күні-түні бал жинайтын, қараңғы түссе де ұясының маңын гу-гуге бөлеп, дамыл көрмейтін тынымсыздығынан танисыз, маңына жолап кетсең, топ-топ болып шабуыл жасайтын қатыгездігінен білесіз. Бірақ, ол неге жат мінез танытады? Неге өз бақташысына қарсылық көрсетеді? Тынымсыз, бал үшін бәріне дайын, ұясын қоруға келгенде ажалдың өзіне кірпік қақпай қарсы тұратын ара бойындағы қасиет Еріктің әр қылығынан көріне беретіні несі? Осы сұрақтарға жа-уап тапсақ, түйін өз-өзінен шешіледі.
Расында, «туған жердің топырағы бұйырса» деген анасының арман тілегіне де құлақ аспастан, тірідей Алтайдың қысаңына «қамап», жиғанын қызғыштай қорып жүретін, соның соңында елден жырақ кеткен Ерік адам ішіндегі «қауіпті будан» еді. Ара оның шынайы бет-бейнесін ашу үшін алынған табиғаттағы баламасы іспетті. Егер повесте Ерік өз қолымен анасын өлтірсе, мұндай шығарма оқырманға жол таппас па еді?! Ал, Ерікпен паралель алынған тип – араның Нюра әжейді шағып өлтіруі шығармада көрініс тапқан тамаша шешім.
Оқырман айтпақ ойды адаспай тапсын деді ме екен, шығарманың соңында Ерікті Орағаң араға айналдырып жібереді. Дәл араның өзіне емес, арадан әлдеқайда төменгі сатыдағы, бірақ, араға алыс туыс боп келетін сарыбас сонаға! Себебі, Матерлинк айтқандай, «Ара жасаған қоғамдық өмірдің деңгейіне жету үшін, адам баласының алдында әлі талай ұзақ жол жатқан». Еріктің «қауіпті буданнан» (ара) да жиіркенішті, балмен емес, қанмен қоректенетін сонаға айналуы – оған әлдеқайда лайығырақ баға болған.
Бұндай «будандар» қазақ арасында бұрын-соңды бірен-саран болмаса, кездеспегенін жазушы әу бас-тан ашып айтады. Оны біздің далаға әкелген әлгі ұшқыш Прохор Александрович, яғни орыс екенін де әдеби астармен әдемі берген. Сөйткен де, арадай гулеп, әр күн сайын көбейіп, ұлғайып жатқан індеттің қаупінен сескеніп, дабыл қаққан! Бұл жоғарыда айтқан «ұлы сарынның» азынаған тағы бір үні іспетті.
Шығармада Тағанды «… осындай дүбара жандардың жиырмасыншы ғасырдың соңғы ширегінде жер бетінде тым көбейіп бара жатқандығы…» мазалайды. Сол Таған кім өзі? Неге осы сөз Тағанның аузынан шықты? Ол – социализм дендеткен басты дерт – маскүнемдікке «шалынған» қазақ еді. Есі ауғанша ішіп, бауырынан түркі баласы өрген баба тау – Алтайға барып адамдық кейпіне әзер енген, табиғаттың тұнық ауасы мен таза суының арқасында сауыққан оның аузынан шыққан әр сөзде астар бар. Еріктің (бұл жерде Ерік – «Анау») жиіркенішті қылығын бетіне басатын, ылғи келеке қылып жүретін Тағанның айтпағы – қазақтың айтпағы. Тағанды сондай арақкеш адамға айналдыруы – тамаша «маскировка»! Ондай төмен дәрежеге түскен адамның сөзін «Анау» артына да қыстырмайтынын Орағаң білген де, Тағанның аузымен кекесіннің астына алған. Бұл – момындар көтерілісінің көрінісі еді.
Оралхан ағамыздың шығармаларындағы қай кейіпкерді алып қарасаңыз да, осындай тұлғалар еді. «Қайдасың, қасқа құлыным» повесіндегі Сарқынды да, «Жасындағы» Қиялхан да, «Мұзтаудағы» Ақтан да, «Сайтан көпірдегі» Аспан шал да, «Қамшыгердегі» Садақбай да, «Қар қызындағы» Қоңқай шал да, бәрі-бәрі Оралхан ағамыздың кербұғылық лейтмотиві тудырған «бунтовщиктер» еді.
***
Оралхан Бөкейдің табиғи бейнесін Марат Қабанбай ағамыздай бір ауыз сөзбен суреттеп берген ешкім жоқ шығар, сірә: « …қайда жүрсе де Алтайының бір қолатын аю, сілеусіндерімен қоса қолтығына қысып, сеңгір-сеңгір қарымен қоса еш ауырсынбай ала жүретін қызық кісі еді». Тағы бірде Марат ағамыз: «Орағаң тілі ылғи төл жанры – прозаны қия алмай, марқұм Гүлия шешеміздің ана сүтімен сіңген ақындықтың, шешендіктің тізгінін тағы тарта алмай, екі арада емін-еркін сайран салатын… Шын мәнінде, Оралханның тілі – көне түрк тілінің, өркениет өртеген, сөйтіп бүгінгі баспасөз, телерадиолық жадау мен жүдеу қазармалық тілімізге қарсыланған түрк-қазақ тілінің бұрқ еткен көтерілісі болатын», – дейді. Қандай әдемі еске алу, қандай лайықты баға!
Жазушы: «Рас, өлгендер қайтып оралады. Олар тек оралмайды, өздерімен бірге арғы дүниедегі бар жақсылықты – пейіштен ескен саумал самалды ала келеді, иә, олар тек ән салып оралады!» деп жазып еді («Қар қызы» повесінен). Рас екен. Оралхан Бөкеев бүгінде ортамызда, ол жай ғана оралған жоқ, ол бар сән-салтанатымен ән сала оралды да, проза патшалығының хақ төріндегі рух тұғырына мінді. Енді мәңгілікке тапжылмақ емес.
Ербол ЖАНАТ