Конституциясы көне және аз өзгеріске ұшыраған елдер
Сан-Марино
Ең шағын мемлекеттердің бірі саналатын Сан-Мариноның конституциясы – әлемдегі қағазға түскен көне конституциялардың қатарында. Ол екі нормативтік актіге бөлінеді: алты кітаптан тұратын Сан-Марино республикасының заңдық статуты (ережесі) және 16 баптан тұратын Сан-Мариноның мемлекеттік құрылымының негізгі принциптері мен азаматтық құқығының Декларациясы.
Заңдық статутты Бас кеңес 1600 жылдың 8 қазанында қабылдады. Статут республиканың негізгі нышандарын кодификациялайды. Құжаттың төлнұсқасы Риминиде, ал телнұсқасы 1634 жылы Форлиде басылып шықты.
Конституциялық реформаның нәтижесінде, Аренгоның (әулет басшылары ассамблеясының) шешімімен 1906 жылы 26 наурызда сәл-пәл өзгертулер енгізілді. Ол өзгерту Бас кеңестің мүшелерін жалпыхалықтық сайлауға қатысты болатын. Осылайша, заң шығарушы билік Бас кеңестің құзырына өтті. Алайда, Аренго Республиканың Статутын өзгерту мен петиция құқығын өзінде сақтап қалды. Олар әлі күнге дейін күшін жойған емес. Мысалы, әрбір алты ай сайын ауысып отыратын ел басқарушы – капитан- регенттерге 1 сәуірден кейінгі және 1 қазаннан кейінгі алғашқы жексенбіде азаматтардан қаптаған өтініштер түседі. Олар алты айдың ішінде қаралуы тиіс. Осылайша, жоғарғы мемлекеттік органмен тікелей байланысты үзбейтін демократияның аса маңызды құралы халық қолында қалып отыр.
АҚШ
АҚШ Конституциясын 1787 жылы 17 қыркүйекте Филадельфияда Конституциялық Конвент қабылдап, кейінірек сол кездегі он үш штат тегістей ратификациялаған. АҚШ-тың Жеті баптан тұратын ата заңы әлемдегі төрт аяғын тең басқан алғашқы конституциялардың қатарына кіреді. Қабылданғалы бері оған бас-аяғы 27 өзгерту мен толықтырулар енгізілді. Оның оншақтысы «Құқықтар туралы билль» топтамасына жатады. Азаматтардың жеке құқықтарын кеңейтетін, сәйкесінше мемлекеттік органдардың құзіреттерін шектейтін осынау алғашқы он өзгертуді 1789 жылы АҚШ-тың төртінші президенті Джеймс Мэдисон ұсынды. Әрине, бұған Томас Джеферсон сияқты Конституциялық Конвентке кірмеген дербес саясаткерлер мен публицистердің адамның негізгі құқықтарына қатысты белсенді бастамасы түрткі болып еді. «Құқықтар туралы билль» ратификацияланғаннан бері Конгреске он мыңға жуық өзгертулердің жобасы келіп түсті. Алайда, олардың басым бөлігі Конгресс комитетінің елегінен өтпей қалды. Бірқатарын Конгресс өзі қайтарды. Ал толықтай ратификацияланған өзгертулердің қай-қайсысы да мемлекеттің дамуы мен заманның қажеттілігімен ақталады. Мысалы, 1795 жылы мақұлданған он бірінші өзгерту бойынша штатқа қарсы шағым тек сол штаттың сотына берілетін болды. Немесе Азаматтық соғыс аяқталғаннан кейін қабылданған он үшінші, он төртінші, он бесінші өзгертулер құлиеленушілік пен одан туындайтын нәсілдік кемсітушілікті жоюды мақсат тұтты. Әсіресе, қоғамдық-саяси дүрбелеңдерге толы болған XX ғасырда Конституция өзгертулерден кенде қалған жоқ. Айталық, жиырма бірінші өзгерту салық төлемегені үшін сайлауға қатыстырмауға тыйым салуды тоқтатты. Өйткені, бірқатар штаттар осыны желеу етіп, кедей-кепшіктерді (олардың көпшілігі афроамерикалықтар мен иммигранттар) cайлаудан аулақ ұстауға тырысқан. Өзгерту заңдық күшіне енгеннің белгісі сол – екі жылдан кейін болған Харпердің Виргиния штатының сайлау департаментіне қарсы атышулы ісінде Жоғарғы сот департамент әрекеті конституцияға қайшы деп шешім шығарды.
Жапония
Жапонияның қазіргі қолданыстағы Конституциясы 1947 жылы 3 мамырда күшіне енді әрі сол кезден бері бірде-бір өзгертуге ұшыраған жоқ. Заңнамалық актінің бұзылмастай біртұтастығының сыры 96-бапта жатыр. Ол бойынша Конституцияға қандай да бір түзету жасау үшін қос палатының кем дегенде үштен екісінің келісімі керек. Мақұлданған өзгертулер онымен қоймай айрықша референдумға салынады немесе жаңа сайлау өткеннен кейін парламенттің қарарына жіберіледі.
Бір айта кетерлігі, 1889 жылғы Мэйдзи Конституциясына қарағанда, бұл құжатта халықтың егемендік ұстанымдарын ашық түрде жариялайды (кіріспе,1-бап). Парламент – мемлекеттік биліктің жоғарғы органы. Ол екі палатадан – өкілдер палатасынан және кеңесшілер палатасынан тұрады. Мүшелері жалпыхалықтық сайлау негізінде сайланады. Премьер-министр депутаттардың ішінен сайланады, ал ол жетекшілік ететін министрлер кабинеті Парламент алдында жауапкершілік жүктейді.
Жапония Конституциясын «пацифистік» деп те атайды. Өйткені, онда жапон халқының бейбітшілік пен тұрақтылықты сақтау үшін қандай да бір соғыстан, халықаралық жанжалдарды қарулы қақтығыспен шешуден бас тартуын бейнелейтін 9-бапқа айрықша маңыз артылады. Жапон милитаризмі жаңғыруының алдын алған аталмыш бап бір жағынан қолайсыздық тудырады. Өйткені, осының салдарынан мемлекет БҰҰ мүшесі ретінде бітімгершілік миссиясына және табиғи апаттардан құтқару операцияларына қатыса алмайды. Алайда, іс жүзінде тек ел шекарасының тұтастығын қоруға тиіс жапон әскері соңғы жылдары шетел кемелерін қорғаймыз деп Аден бұғазындағы теңіз қарақшыларымен қарулы қақтығысқа ұрынып қап жүр. Сондықтан да Жоғарғы палата 2007 жылы тоғызыншы бапты қайта қарау туралы шешімге келді. Ал жапон қайраткерлері болса, «Тоғызыншы бап» деген қоғамдық бірлестік құрып, милитаристік саясатқа мойын бұруға қарсылық көрсетуде.
Нидерланд корольдігі
Сонау 1815 жылы қабылданып, конституциялық монархияны қалыптастыруға жол ашқан қазіргі Конституция Нидерланд корольдігінің тек еуропалық бөлігі үшін негізгі заң ретінде мойындалады. Ал, Аруба мен Нидерландтық Антиль аралдарының құқықтық мәртебесі айрықша хартиямен реттеледі. Билік басына король Виллем I келгеннен кейін жарияланған Конституцияны алғашында Оңтүстік Нидерландтың (қазіргі Бельгия) біраз депутаттары хош көрмеген. Алайда, тек дін бостандығын шектеуге ғана қарсы болғандарды «қолдау білдірді» деп есепке алды. 1848 жылға дейін қарпі де қисаймаған конституциялық ереже корольге сенаторларды өмірбақилыққа тағайындап, шектеусіз уәкілеттілік беруіне ерік берді. Дәл осы жылдан бастап Нидерландта парламенттік демократия салтанат құрып, министрлер Бас штаттың алдында жауапкершілік жүктейтін және Бірінші палатаға екі деңгейлі сайлау жүргізілетін болды. 1922 жылы жалпыға бірдей сайлау құқығы енгізілді. 1948 жылы мемлекеттік хатшылар институты пайда болды. Конституциядағы күрделі әрі әзірге соңғы өзгерістер тек 1983 жылы жасалды. Ол бойынша әлеуметтік құқық ережелері толықтырылып, өлім жазасына, дискриминацияға тыйым салынды, сөз бостандығы мен бейбіт шеруге, сондай-ақ жеке басқа қол сұғылмаушылық туралы жалпылай түсініктер берілді. Бір қызығы, голландтық саяси қауымдастық бұлжытпай сақтайтын кейбір қағидалар конституцияда көрініс таппаған. Мәселен, «Нидерланд кабинеті» деген ұғымның аясына тек министрлер емес, мемлекеттік хатшылар да кіреді. Конституцияда анық-қанық көрсетілмесе де, Кабинеттің міндетті түрде монархтың және партиялардың арнайы өкілдері «форматор», «информаторлардың» қатысуымен жасақталуы – «жазылмаған заң» Сондай-ақ, іс жүзінде солай болса да, конституцияда төменгі палата сенімсіздік танытса, министрлердің отставкаға кетуі туралы, корольдің бір дау-дамайға байланысты төменгі палатаны бір мәртеден артық таратуға болмайтындығы туралы, жоғарғы палатаның партиялық қисын тұрғысынан заң жобаларына шектеу қоя алмайтындығы туралы ешқандай ереже жоқ.
Австралия
Австралиялық Одақ үкіметі басшылыққа алып жұрт ұстау, ел басқару жорасын жүргізетін Конституциялық акт 1990 жылы қабылданған. Оны сол замандарда отаршылдық үстемдік еткен Ұлыбритания парламенті қабылдап, Виктория патшайым қол қойып бекітіп берген. Дегенмен, қазіргі таңда тәуелсіз мемлекет ретінде бой тіктеген Австралия әуел бастағы Конституциялық актіге қосымша ресми құжат ретінде қабылданған 1988 жылғы конституцияға көбірек сүйенеді. Ол бойынша енді Ұлыбритания парламенті Австралия конституциясын тікелей өзгерте алмайды. Қандай да бір өзгеріс тек Австралия аумағындағы референдум нәтижесінде болуы мүмкін. Тәж иесі, яғни патшайым Елизавета II Австралия министрлерін тағайындауға беретін жазбаша рұқсат Конституцияның айрықша бөлігі болып табылады. Сондай-ақ Австралия аумағында кейбір қосымша актілер мен құжаттардың конституциялық маңызы бар. Мы-
салы, 1931 жылғы Вестминистр актісі, 1986 жылы аралдың бүкіл штаттары мен федералды парламенті және Ұлыбритания парламенті қабылдаған Австралия актісі негізгі заңмен бірге елдің тәуелсіздігін қамтамасыз етуге қызмет етеді.
Дайындаған
Айгүл УАЙСОВА