Мемлекеттiк емес мекемелер мәселесiне мән берiлсе
Қазақстан Республикасының Президентi – Ұлт көшбасшысы<
Нұрсұлтан Әбiшұлы Назарбаевтың Қазақстан халқына кезектi Жолдауы 2012 жылдың 27 қаңтарында жарияланғаны белгiлi. Содан берi бұқаралық ақпарат құралдарында Жолдау мазмұнында көтерiлген мәселелердi ел арасында талқылау, өзара пiкiрлесу процесi үздiксiз жүрiп жатыр. Бұл – заңды құбылыс. Өйткенi, Елбасының кез келген Жолдауы – елiмiздiң iшкi және сыртқы жағдайы мен дамудың әлеуметтiк-экономикалық бағыт-бағдарын анықтайды.
1997 жылдан бастап есептегенде, биылғы Жолдаудың реттiк саны – 16. Ол – 10 бөлiмнен тұрады: қазақстандықтардың жұмысқа тартылуы, қолжетiмдi баспана, өңiрлердi дамыту, тұрғындарға мемлекеттiк қызмет көрсетудiң сапасын арттыру, бүгiнгi заманғы мемлекеттi басқару талабы, сот және құқық қорғау жүйелерiн жаңғырту, Қазақстанда адами капиталдың сапалы өсуi, зейнетақы жүйесiн жетiлдiру, индустриалдық-инновациялық жобалар, ауыл шаруашылығын дамыту. Бiз, соның екiншi бағыты – қолжетiмдi баспана мәселесi жөнiнде ой бөлiсудi жөн көрдiк.
1997 жылдың 10 желтоқсан айынан бастап ел астанасына айналған Астана қаласының жер аумағы – 71 мың га, соған сәйкес халқының саны да өсiп келедi. 2012 жылдың 1 қаңтарындағы мәлiмет бойынша, қалада 743 014 адам ресми тiркелген. Әрине, бұл көрсеткiш алдыңғы жылдармен салыстырғанда жоғары.
Астана тұрғындары санының өсу динамикасы мынадай:
1989 жылы – 281,3 мың адам.(санақ)
1999 жылы – 326,9 мың адам.(санақ)
2000 жылы – 381,0 мың адам.
2001 жылы – 446,2 мың адам.
2005 жылы – 529,3 мың адам.
2007 жылы – 574,4 мың адам.
2009 жылы – 613,6 мың адам. (санақ)
2010 жылы – 697,1 мың адам.
2011 жылы – 730,8 мың адам.
2012 жылы – 743,0 мың адам. Ал, 2009 жылғы мәлiмет бойынша, Астана қаласының көш-қон айырмасы 31 908 адамға жеткен, бұл да жоғары көрсеткiш. Мақалаға осы көшi-қон айырмасын құрайтын адамдардың баспанамен қамтамасыз етiлу мәселесi арқау болып отыр.
Астана қаласының әкiмi Иманғали Тасмағамбетовтiң айтуынша, «Астанаға жылына 40 мың адам көшiп келедi екен. Бүгiнде әлеуметтiк жағынан әлсiз топтар санаты бойынша мемлекеттiк қордың тұрғын үй кезегiнде 21 мыңнан астам адам тiркелген. Жалпы, 3 жылда 4 млн шаршы метрден астам тұрғын үй тапсырылған. Бұл 40 мыңнан астам пәтердi қамтиды».
Елбасы «жаңа тұрғын үй құрылыс бағдарламасын iске асыруға кiрiсiп кеттiк.
Елiмiзде жыл сайын 6 млн шаршы метр тұрғын үй пайдалануға берiледi. Алайда бiз жарты миллионнан астам жас отбасын жеке баспанамен қамтамасыз етуге тиiспiз. Бұл үшiн жалға берiлетiн тұрғын үй алаңын 1 млн шаршы метрге жеткiзу қажет.
Ұзақ мерзiмдi жалға беруде сатып алынатын және сатуға жатпайтын екi түрлi жолды қарастыру қажет.
Оған қоса жалға алғаны үшiн жасалатын төлем әл-ауқаты орташа отбасы мүмкiндiгiне сай болуы тиiс. Мұнымен бiрге отандық құрылыс саласы үшiн жаңа мүмкiндiктер туады. Соның бәрiн жаңа «Қолжетiмдi баспана – 2020» бағдарламасында анық көрсету керек.
Мемлекет бұл бағдарламаны тиiстi қаражатпен қамтамасыз етедi. Аталған құжатты үкiметке осы жылдың 1 шiлдесiнен кешiктiрмей жасап, қабылдауды тапсырамын» деген болатын
Көп кешiкпей елiмiзде осы аталған мiндеттердi шешудiң әртүрлi жолдары қарастырыла бастады. Соған орай ҚР Премьер-министрi Кәрiм Мәсiмов тиiстi министрлiктер мен мекемелердiң басшыларына нақты тапсырмалар берiп, алғашқы қадамдарға жол ашты. Сол сияқты, ҚР Парламентi Сенаты мен Мәжiлiсiнiң депутаттары, яғни халық қалаулылары өздерi сайланған елдi-мекендерге барып, жергiлiктi тұрғындармен етене байланыста жүр. Ресми және ресми емес осындай кездесулер ҚР Бiлiм және ғылым министрлiгi Ғылым комитетi жанындағы Мемлекет тарихы институтында ұйымдастырылып тұрады. Айталық, астаналық ғылыми ортада болған Алдан Смайыл, Абай Тасболатов, Мұрат Бахтиярұлы, Жабал Ерғалиев сияқты халық қалаулыларымен жүздесу барысында, бүгiнде елге қызмет етудiң құр «дақпырт» сөзге емес, нақты iске құрылатыны аңғарылды. Әртүрлi деңгейдегi күрделi мәселелердi шешуде халықтың ойынан шығатын iс-әрекеттер жасау, заң шеңберiнде едәуiр мiндеттер атқару керектiгiне баса назар аударылды.
Осы ретте биылғы Жолдауға байланысты, жоғары лауазымды мемлекеттiк қызметкерлердiң арнайы насихат тобынан көрiнуiн құптауға әбден болады. Өйткенi, Елбасы жүктеген тапсырмаларды орындау, халық игiлiгiне жарамды Заң жобаларын қабылдау, ең алдымен жоғарыдағылардың қоғамның түйiндi мәселелерiн жүрекпен сезiнуiнен басталмақ.
Бүгiнде Астана қаласына әртүрлi себептермен қызметке келген және келiп жатқан адамдардың көпшiлiгi, өкiнiшке қарай, үйсiз. Елордадағы осы күннiң басты проблемасы – әртүрлi санаттағы адамдарды баспанамен қамтамасыз ету. Бiздiң әңгiмемiзге, өмiр бойы «инемен құдық қазғандай» күй кешетiн, бiлiм мен ғылым саласындағы мамандардың әлеуметтiк қорғалуы мәселесi түрткi болып отыр. Қызылорда облысынан сайланған сенатор Мұрат Бахтиярұлының сөзiмен айтқанда, «бiзде …гуманитарлық ғылым саласы мамандарының әлеуметтiк қорғалуы назардан тыс қалған. Ал, басқа мемлекеттерде, айталық, Ресей Федерациясында кiтапхана қызметкерлерiнiң әлеуметтiк-тұрмыстық жағдайына дейiн қарастырылған».
Бұл мәселе ҚР Парламентi Мәжiлiсiнiң депутаты Дариға Назарбаеваның да назарына iлiктi. Ол кезектi мәжiлiс отырысында «2009-2011 жылдарға арналған үш жылдық iргелi зерттеулер бағдарламасын орындау аяқталғанына және қаржыландырудың жоқтығына байланысты бiрқатар ғылыми-зерттеу институтының басшылары алдын ала хабарлау арқылы қызметкерлерiмен еңбек келiсiмшарттарын бұзу туралы бұйрық шығаруға немесе оларды төленбейтiн демалысқа жiберуге мәжбүр болғанын, осылайша, 2012 жылдың қаңтарынан бастап ондаған ҒЗИ-дың ғылыми қызметкерлерiнiң 80%-ға жуығы жұмыссыздар қатарын толықтырып отырғанын» тiлге тиек еттi. Осы мәселенiң биiк мiнберден көтерiлуi бекер емес, басқаша айтқанда, қазiргi ҒЗИ және оның қызметкерлерiне қатысты шешiмiн таппаған проблемалар жеткiлiктi деген сөз.
Қалай десек те, қоғамдық және мемлекеттiк сананы қалыптастыруда гуманитарлық саладағы мамандардың алатын орны ерекше, бiрақ оларға жеткiлiктi көңiл бөлiнбейтiнi де жасырын емес. Үздiксiз шығармашылық iзденiстiң нәтижесiнде тың туындыларды өмiрге әкелетiн ғалымдар санаулы. Сондықтан, әрдайым тынымсыз ойда жүретiн ғылыми қызметкерлерге қолайлы жағдай жасап, әсiресе гуманитарлық саладағы мамандардың әлеуметтiк қорғалуын қамтамасыз ету мақсатында арнайы Заң жобасын қабылдау – бүгiнгi күннiң талабынан туындайды.
Жоғарыдай айтылғандай, Астана қаласына бiреу қызмет бабымен, екiншiсi отбасы жағдайымен, үшiншiсi өзiн-өзi шыңдауға, төртiншiсi бизнес жасауға, бесiншiсi балалардың болашағы және т.б. себептермен қоныс аударады. Солардың iшiнде орта жасқа таянған немесе одан жоғары, ширек ғасырға жуық немесе одан жоғары еңбек өтiлi бар бiлiктi мамандар бар. Олар, көшi-қон қозғалысында, ең алдымен баспана проблемасына ұрынатыны айқын.
Елбасының сөзiмен айтқанда, тәуелсiздiк жылдарында «жаңа тұрғын үй бағдарламасы iске кiрiскенмен», мемлекеттiк қызметке жатпайтын мемлекеттiк мекеме қызметкерлерiне мемлекеттiк қордан бөлiнетiн тұрғын үй кезегiне тұрудың өзi – бүгiнгi күнi қиямет-қайымға айналғандай. Өйткенi, жұмыс орны мен мекен-жайыңыз бойынша, айталық Астана қаласы, Сарыарқа ауданына қарасты Халыққа қызмет көрсету орталығы арқылы «Тұрғын үй басқармасы» Мемлекеттiк мекемесiнiң бастығына өтiнiш бiлдiргенмен, ХҚКО операторлары алдын ала керi өтiнiш жаздырып, Астанадағы баспана туралы арман-қиялыңды сол жерде су сепкендей басып тастайды…
ҚР Парламентi Мәжiлiсiнiң депутаты Абай Тасболатовқа жолданған сауалнама арқылы, бiрқатар тиiстi мекемелерден жауап хаттар алынды. Өкiнiшке қарай, оның мазмұны бiр сарындас, «жылжымайтын мүлiктiң жоқтығын растайтын анықтама қағазда келген қалаңызда сiздiң атыңызға үй тiркелген, ҚР «Тұрғын үй қатынастары» туралы заңы бойынша 5 жылға дейiн сол үй сiздiң мойныңызда тұрады» дегенге саяды. Баспаналы болуға талпыныс жасау барысында, аталған заңның әлi де зерделейтiн қырлары бар-ау деген ойға келдiк.
Жоғарыда аталған ХҚКО өтiнiштi арнайы қараған комиссияның шешiмi бойынша ҚР «Тұрғын үй қатынастары туралы» заңының 72-бабына сәйкес егер азаматтың соңғы бес жылдың iшiнде өз тұрғын үй жағдайларын қасақана нашарлатуы салдарынан мынадай жолдармен мұқтажға айналғаны белгiлi болғандықтан, кезекке қоюдан бас тартылады.
Жоғарыда баяндалғандар құжаттар негiзiнде Сiздi мұқтаждылар есебiне қоюға мүмкiндiк жоқ (Тұрғын үй басқармасы бастығының орынбасары К.Ошағанов)» делiнген.
ҚР-ның кез келген азаматы бұл заң бойынша көрсетiлген «өз тұрғын үй жағдайын нашарлату үшiн «әдейi, қасақана iстелген әрекет» дегенге келiсе қоймас. Егер бұрынғы тұрған қалада тұрғын үйге мұқтаж азаматқа мемлекет қорынан бөлiнген баспана тiркелсе, әңгiме басқаша болмақ. Мұнда олай болмай тұр. Бұл айғақтар – әртүрлi себептермен мекен-жайын ауыстырып, көшi-қонға тап болған жағдайда баспана проблемасын шешудiң оңайға соқпайтынын көрсетедi.
Бiрақ, кез келген көкiрегi ояу, көзi ашық азамат қол қусырып отырмай, мүмкiндiгiне қарай баспаналы болудың басқа жолдарын қарастырады. Соңғы уақытта БАҚ-да айтылып жүргендей, тұрақты жалақысы бар азаматқа ең тиiмдiсi – «ТұрғынүйқұрылысЖинақ банкi» АҚ арқылы сатып алу.
Жақында Құрылыс iстерi және тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық агенттiгiнiң төрағасы Серiк Нокин мен «Самұрық-Қазына» акционерлiк қоғамының басқарма төрағасының орынбасары Қуандық Бишiмбаев Үкiмет мүшелерi алдында жаңа бағдарламаның негiзгi бағыттары жариялағаны белгiлi. Жолдаудағы «Қолжетiмдi баспана – 2020» бағдарламасы 6 бағыт бойынша жүзеге асырылатыны, соның iшiнде тиiмдi бағыты – жергiлiктi атқарушы органдарының салған үйiн «ТұрғынүйқұрылысЖинақ банкi» АҚ арқылы сату екендiгi, бұл механизмнiң былтырдан жұмыс iстейтiнi айтылып, мұндай жүйедегi тұрғын үйге халықтың сұранысы көп екенiн бiр жылдық тәжiрибе негiзiнде көрсетедi: «Егер 2011 жылдың басында «ТұрғынүйқұрылысЖинақ банкiнде» тұрғын үй алуға ниет еткен салымшылардың саны 17 мың болса, қазiргi уақытта 86 мыңнан асып отыр екен». Келесi бағыты – кезекте тұрғандар үшiн жалға берiлетiн үй салу. Тағы бiр бағыты – «ТұрғынүйқұрылысЖинақ банкi» арқылы жас отбасылар үшiн сатып алу құқымен жалға берiлетiн тұрғын үй салу. Сол сияқты «Самұрық-Қазына» қоры арқылы салынып жатқан баспаналар бағыты бойынша халық баспананы тiкелей сатып ала алады немесе жалға алу арқылы кейiн сатып ала алады».
Тұжырымдасақ, жалпы баспана проблемасы – күн тәртiбiнен түспейтiн өткiр мәселе. Туған елiнде панасыз күй кешкен қазақтың тағдыры, жас отбасылары және т.б. әлеуметтiк мәселелер билiк пен халық қалаулыларын толғандырары сөзсiз. Бiрақ, елiмiздiң қазiргi қалыптасу кезеңiнде әрекет ететiн заңдар мен ережелер болса да, соңғы уақытта бұл мәселе күрделенiп барады.
1995 жылы қабылданған ҚР Конституциясы мен Елбасы Н.Ә.Назарбаевтың жыл сайынғы Жолдауына сәйкес «Қазақстанда адами капиталдың сапалы өсуi. Бұл ең алдымен, бiлiм беру мен денсаулық сақтауға» бағытталуы керек. Жалпы, Қазақстандағы халықтың саны көп емес, соңғы мәлiметтер бойынша әлемдегi 7 млрд халықтың 16 млн 698 мыңға жуығын ғана құрайды. Оның iшiнде қазақтың саны – 10 млн шамасында. Қалай айтсақ та, көршi елдермен салыстырғанда 2724, 9 мың шаршы метрге созылған ұлан-ғайыр жерiмiзде халықтың саны азшылықты көрсетедi.
Бүгiнге дейiн елiмiзде гуманитарлық ғылым саласындағы ғылыми қызметкерлердiң әлеуметтiк қорғалуы туралы арнайы заң жобасы қарастырылмаған; ҚР «Тұрғын үй қатынастары туралы» заңының жекелеген тармақтарын қоғам сұранысына сәйкес қайта қарау қажеттiлiгi тағы бар.
Келесi айтпағымыз – қолданыстағы ережелер мен заңдар, үкiметтiк нақты тапсырмалар адамзат мүддесiне, адам капиталын сақтауға сәйкес шешiмiн тапса, «нұр үстiне нұр». Басқаша айтқанда, аталған заңдардың халыққа пайдалы-пайдасыз тұстарын ашып көрсету механизмдерi қарастырылса деген ниетiмiз бар. Әрине, заңның аты заң – оны бұлжытпай орындаушыларды түсiнуге болады. Бiрақ, осы тұста аралық буындар қызметiнiң әлсiздiгi байқалады. Бiздiң ойымызша, азаматтарды баспанамен қамтамасыз ету үшiн тиiстi мекемелерге сөзiн өткiзiп, қызметкерiн қорғайтын бiрден-бiр мекеме – оның тұрақты жұмыс орны. Ол үшiн мемлекеттiк қызметке жатпайтын мемлекеттiк мекемелердiң мәртебесiн көтеру керек. Сонда ғана сол мекеменiң тiкелей араласуымен ғылыми қызметкердiң әлеуметтiк қорғалуын оң шешуге болады. Себебi, әрбiр мемлекеттiк мекеме қызметкерiнiң әлеуметтiк-тұрмыстық, сондай-ақ кәсiби-шығармашылық әлеуетi өзi жұмыс iстейтiн мемлекеттiк мекеме басшылығына ғана белгiлi.
Жыл сайын қолжетiмдi баспана көкжиегiн көруден үмiттiлер қатарының күрт артуы – баспана мәселесiн оң шешудiң халыққа тиiмдi басқа жолдарын қарастыруды қажет етедi.
Күлпаш IЛИЯСОВА,
Мемлекет тарихы институтының жетекшi ғылыми қызметкерi