ҚАЛАМЫНА СҮЙЕНГЕН ҚАЙРАТКЕР
Жазушы, публицист, өнертану ғылымында өшпес қолтаңбасын қалдырған ғалым, киногер Камал Смайылов туралы ести қалсам, менiң ойыма мына бiр өмiрiмнiң жарқын сәтi орала кетедi.
«Жас Алаш», «Қазақ әдебиетi» газеттерiнiң шығармашылық мектебiнен өткеннен кейiн Әлихан Бәйменов бастап, зиялы ағалар топтасқан партияның басылымы – «Ақ жол Қазақстанда» қызмет етiп жүргем. Жас адамның максималист болуы – заңды. Елдегi барлық мәселе бiзге қарап тұрғандай, не жазсақ та, жанымызды салып отырып жазатынбыз. Расында да, қазақтың бiзден басқа сүйенерi жоқтай, кәсiбiмiзге соншалық адал болуға тырысушы ек…
2003 жылдың Наурыз тойын партия өкiлдерi Алматыдағы тау жақтың лебi есiп тұратын «Алаша» мейрамханасында өткiзетiн болды. Оған шетелдiк меймандармен қатар, өзiмiздiң ұлт зиялылары да шақырылды. Небiр ығайлар мен сығайлардың арасында қазақ журналистикасына қазық болған мүйiзi қарағайдай танымал тұлғалар да, журналистиканың жiлiгiн шағып, майын iшкен қырағы қаламгерлер де бар. Табиғат аясындағы бөлек-бөлек ғимараттардан тұратын мейрамхананың әр-әр жерiнде қонақтар топ-тобымен өз бетiнше тамақтанып, әңгiме-дүкен құрып, емiн-еркiн тойлап жатқан. Мейрамхана шығыс мәдениетiне сай безендiрiлген екен. Iшi мұражайдай жарқырайды. Жанымда сол кезде Т.Жүргенов атындағы Қазақ ұлттық өнер академиясының «Өнер отауы» атты басылымында қызмет ететiн замандас қыз – ақын Жазира Ахметова бар, әлгi қабырғаны жағалай қойылған жәдiгерлердi тамашалай бастадық. Бiр кезде залдың шеткi бұрышында үлкен кiсiлермен отырған Нұртөре Жүсiп ағамыз: «Мына балалар – бiздiң қыздарымыз», – деп дауыстап қалды. Жалт бұрылсақ, жанындағы Төрегелдi Шарманов пен Камал Смайыловқа әдейiлеп бiздi таныстырып жатыр екен. Кiм бiледi, үлкен ағаларына келiп сәлем берсiн деп, үндегенi шығар… Бiз де түсiне қойдық та, ағалардың қасына таяп, амандаса бастадық. Бұл кезде «Ақ жол Қазақстанның» бас редакторы, журналистикада талай жасқа үлгi болып, ықпал еткен, өзiндiк мектебi бар Нұртөре ағамыз болса бiздi жеке-жеке таныстыруға көштi.
– Мiне, мына бала…
Осы кезде өзiн онша танымай тұрғанын бiлдi ме, жанымдағы құрбы қыз:
– Жазира Ахметова, – деп саңқ ете қалды. – Мен «Өнер отауы» газетiнде iстеймiн. Сiздердiң iзбасарларыңызбын.
– Ал мына бала, – деп, Нұртөре аға сөзiн сабақтай бердi. – Бiздiң «Ақ жол Қазақстанның» Астанадағы тiлшiсi – Нәзира…
Сол-ақ екен:
– Байырбек пе? – деп Камал Смайылов сөздi өзi iлiп алды.
Сөйтiп, маған жылы жүзбен шуақ шаша қарады да:
– Иә, бұл қыз жақсы жазады! – деп күлiмсiредi…
Жақсы адамнан жақсы сөз есту – бiр ғанибет. Жаман адамнан жақсылық көру де – өкiнiштi.
Жаманның жақсылығын қайтiп айтасың?.. «Ол онша ұнамсыз тұлға болса да, менi қолдап едi, көтерiп едi, маған демеу болып едi» деуден басқа амал бар ма?.. Ал, жақсының жақсылығын қуанып, мақтанышпен, шаттанып отырып айтпайсың ба? Иә, жақсының өзiңе iстеген жақсылығын нұрың тасып отырып жеткiзесiң.
Бүгiн мен де, қазаққа өлшеусiз еңбек еткен теңдессiз тұлға Камал Смайылов туралы шуақтанып отырып баяндауға осы сәттiң арқасында мүмкiндiк алдым.
* * *
Қазақтың мұңын бiреу жылап, бiреу күңiренiп, ендi бiреу күлiп отырып айтады.
Жазушы, публицист Камал Смайылов осылардың соңғысына жақын келушi едi. Қаламгермен «Егемен Қазақстан» газетiнде екi жылдай хат жазысып, елдiң мұңын мұңдап, жоғын жоқтасқан Шерхан Мұртаза ағамыздың үзеңгiлес досына бiр жолы: «Сен өткенде күннiң шуағына темекi тұтатып тұрғандай сөйлеп едiң» деп, кiнәмшiлдiк танытуы да сондықтан.
Расында да, Камал Смайылов шығармашылығы тұлғаның оптимист болғанын бiрден айғақтайды. Жан-әлемiнiң арғы түкпiрiнде ұлт болашағы тұрғысындағы асқақ арман, үлкен үмiт, тiптi кейде күдiк жатса да, қаламгер күрсiнiске бой алдырмайды. Өзiнiң асқардай арманын жазбаларына арқау етедi. Сөйтiп, кейiнгi жасқа, ел билеушiлерге жол көрсетiп, бағдар бередi.
1993 жылы жазған «Қазақтар және әлемдiк деңгей» деген мақаласында жазушының: «Ендi тәуелсiздiк келдi. Еркiндiкпен бiрге жауапкершiлiк, үлкен мiндет түстi мойынға. Осы тұрғыдан ойласақ, не бар, не жоғын саралайтын кез келдi», – деп ұлттың еңсесiн көтеру үшiн жаңа сөз бастағаны есiмiзде. Осылайша Камал Смайылов тәуелсiздiк алып, әлi ес жия алмай жатқанда ертерек еңсе көтеру үшiн елдiң санасына түрткi болуға тырысқан. «Бұрын бәрiн Кеңес Одағының көлем деңгейiмен салыстыратын, өлшейтiн едiк. Ендiгi есеп өлшем дүниежүзiлiк-әлемдiк тұрғыдан жүргiзiлуi тиiс» деп, сананы отарлықтан азат етуге талпынған. Бұған қоса автор қазақтың бодандық жылдарында-ақ жұлдызы жанып, қабiлет-қарымы мен қызметiмен шет елдерге дейiн танылған тұлғаларын тiзiп шыққан. Сала-сала бойынша, тiптi, шетелдiк көрермендердi тәнтi еткен бишi-күйшiлерiмiзге дейiн атап өтiп, қазақтың әлемдегi ешбiр елден кем еместiгiн дәлелдеген.
«Қазақстанның жаһандандыру дәуiрiндегi жетi жобасы», «Қазақстан ураны және басқа бағалы металдар», «Ғарыш және Қазақстан», «Уран қанша тұрады?»… Осы сынды мақалаларының бәрiнде де алтын құрсақ Қазақстанның дамуға қаншалық мүмкiндiгi бар екенiн саралаған.
Өзiнiң озық ойлы, жаңашыл тұлға екенiн қаламгер басқа салада да дәлелдедi.
Көгiлдiр экранда тұңғыш қазақ мультфильмi – «Қарлығаштың құйрығы неге айыр?» дүниеге келуiне тiкелей ықпал жасады. Кино жөнiндегi мемлекеттiк комитеттi басқарған тұста «Қыз Жiбек», «Атаманның ақыры» фильмдерiн түсiруге мұрындық болған. Оның сыртында Камал ағамыз «Атамекен», «Тақиялы перiште», «Көксерек», «Қараш-қараш оқиғасы», тағы да басқа ұлттық мәдениетiмiздiң мақтанышына айналған көркем фильмдердiң дүниеге келуiне бастамашы болған. Ал, телевизия саласында жүргенiнде телеөнiмдердiң «Айтыс», «Терме», «Тамаша» секiлдi ұлттың жанына жақын бағдарламалармен толығуына жағдай жасады.
Жалпы, Әлихан Бөкейханұлының «ұлтқа, жұртқа қызмет ету – бiлiмнен емес, мiнезден» деуi рас екен. Камал Смайылов қай салада қызмет етiп, нендей тiрлiк жасаса да, ең бiрiншi ұлттың мүддесiн ойлады. Қазағының жоғын жоқтап, барын түгендеуге күш салды. Қазаққа ғарыштың қажеттiгiн айту керек болса, Камал Смайылов – ғарышкер, қазаққа қазба байлығы туралы айту керек болса – геолог, әлеуметтiң жағдайын жақсарту туралы айту керек болғанда – экономист бола бiлдi. Қай кезде де әлеуметтiң күйiп тұрған мәселелерiн көтердi.
Әлеумет дегеннен шығады, қазақтың қайткенде де көштен қалмауын, жақсы өмiр сүруiн көксеген Камал Смайылов «Егемен Қазақстан» газетiне «Қазақстанның жерi миллиард адамды асырай алады» деген мақала жазған. Кейiнiрек «Елiм, саған айтам, ел басы, сен де тыңда!» деген атпен кiтап болып шыққан хаттар, Шерхан Мұртаза мен Камал Смайыловтың екеуара жазысқан хаттар легi дәл осы мақаладан кейiн ағылып сала берген едi. Шер-ағамыздың Камалға хат жазып отырып: «Бiз бай елмiз демей, нақты цифрлармен сөйлетесiң. Цифрлар сенiң құлдыраңдап жүгiрiп жүрген жиендерiң сияқты» деп, қаламгердiң шеберлiгi мен алғырлығына тәнтi болуы, Қазақстанның қазба байлығына толы жерiн алтын сандыққа теңегенiн айта келе: «Онда бiз сол алтын сандықтың үстiнде неге жалаң бұт отырмыз» деп, күңiрене сұрақ қойғаны да осы тұс.
Әрине, нақты дерекпен сөйлейтiн Камал аға да бұл сұрақты ескерусiз қалдырмады. Шерханның хатына жауабында: «Бiздiң жер БҰҰ ғалымдарының есебi бойынша, кемi 20-30 миллиард адамды асырайды екен. Адамдардың ақылы жетсе, саясаткерлердiң рахымы болса, жердiң жомарттығында шек жоқ», – деп, халықтың тұрмысы билiк басындағылардың ықылас-пейiлiне байланысты екенiн ашық айтты…
* * *
Камал Смайыловтың әдебиет, өнер, кино саласына сiңiрген еңбегiн айта келе Әбiш ағамыз, Әбiш Кекiлбаев, тұлғаны «мәдениет менеджерi» атаған. Ал бертiнде, Камал Смайылов қайтыс болғаннан кейiн, естелiк жазып отырып Шерхан Мұртаза мынадай ойын жеткiзген едi: «Ай, Камал-ай, Камал-ай! Сен арқалағаны алтын, жегенi жантақ түйе сияқты журналист болмай, сол заманда Премьер-министр, тым болмаса жоспарлау министрi қызметiн атқарғаныңда, сол заманда шетелден ет-сүт, басқа да кәкiр-шүкiрлердi қымбатқа сатып алмай-ақ, қайта соларды өзiмiз молынан өндiрiп, сыртқа өзiмiз сатып, пайда табар едiк-ау…»
Осылайша қаламгерлер Камал Смайыловтың қазаққа қажет бiртуар биiк болғанын бiлдiрiп келедi.
* * *
Камал Смайыловты менiң көруiм, ол кiсiнiң жер бетiндегi, арамыздағы соңғы айлары екен. Қаламгер, қайраткер, жан-жүрегi «қазағым» деп өткен ағамыз сол 2003 жылдың 25 маусымында өмiрден озды.
Әлi күнге көз алдымда.
Сол жылдың наурызында әлi де ел тағдыры, жер тағдыры туралы ағамыз үлкен толғаныс үстiнде жүрген. Камал ағаны көрген сәтте жанымда болған замандасым Жазира Ахметова: «Бiзге неге мақала жазбайсыз? Жазып тұрмайсыз ба?» деп тұрып, ағаға назданып, өзiнiң өкпе-ренiшiн бiлдiрiп жатқан. Жүзi күлiмсiреп тұратын Камал аға: «Жарайды, жарайды, жазам» деп, ұрыс естiген жас баладай, «жеңiле» берген едi… Жанымдағы замандас қыздың өжеттiгiн көрiп: «Мiне, нағыз журналист осындай болатын шығар… Мен өз кәсiбiме лайық емес екенмiн» деп, үндемей тұрған өзiмнiң ұялшақтығыма налығандай болғаным да әлi есiмде.
Бiрақ… сонда да, арада тоғыз жыл өткенде Камал ағамыз туралы жазуға мүмкiндiк алдым. Бұған да тәуба.
* * *
Айтпақшы, Шерхан ағаның: «Құдай Камалдың қолына қару етiп қалам бердi. Камал сол қаруды тот бастырмай, топастандырмай, таза әрi өткiр ұстады» дегенi – шындық. Камал Смайылов өмiрiнiң соңғы сәтiне дейiн қолынан қаламын тастамады. Соңғы жылдарында ол Қазақстанның болашағы, дамуы туралы ойлары мен сараптамаларын Мырзагелдi Кемелдiң жобасы бойынша жарық көрген «Дүние» журналына жариялап отырды. Байқалғаны, қаламгер кейiнгi жастардың жазғанын да зер салып қарап отырған екен. Өйткенi, сол жылғы сәуiр айында бiз iстейтiн «Ақ жол Қазақстан» газетiне бiр әрiптесiмнiң «Бақ па, сор ма Байқоңыр?!» деген мақаласы шыққан. Ал, Камал аға артынша өзiнiң «Ғарыш және Қазақстан» атты мақаласында Байқоңырдың тиiмдi пайдаланса қазаққа қанша кiрiс әкелетiнiн нақты дәйекпен айта келе: «Бiреулер осы Байқоңырды бағымыз ба, сорымыз ба» деп жүр» деп тұрып, газетiмiзде шыққан мақаланы тiлге тиек еткен…
* * *
Құрдасы Шерхан Мұртазамен хат алысып жүрiп, Камал ағамыздың: «Бiр ой менi тынышсыздандырады. Аға ұрпақтың есiмдерi мен iстерi ертең ешкiмге керек болмай қала ма?» деп, жастардың алдыңғы толқынмен рухани байланысы үзiлiп бара жатқанына налығаны бар екен…
Бiрақ, бұл алаң – орынсыз алаң көрiнедi. Бүгiн елiмiзде тәуелсiз ойлайтын, сананың отарсыздануын, қазақтың дербес дамуын көксейтiн және соған қызмет етуге құлшынған ұрпақ өсiп келедi. «Қазақстанда айналдырған 16 миллион адамның дұрыс тұрмыс құрып, алаңсыз тiршiлiк етуiне мүмкiндiк молынан бар» деп, әр отандасының мүддесiн көксеген, әр жазбасымен қазақтың күйiн күйттеген қаламгердiң мұндай заманда ұмытылуы әсте мүмкiн емес.
Нәзира БАЙЫРБЕК
Жаңашыл да жанашыр санаттан үнемi табыла бiлген сирек сүлейлердiң бiрi де, бiрегейi де Камал Смайылов болды. Оның есiмi талай жарық жұлдыздарымыздың өмiрбаянынан өз орнын табары анық.
Әбiш Кекiлбаев
Тарихқа көз жүгiртсек, халық қамын ойлаған елшiл азаматтардың көпшiлiгiнiң журналистиканы серiк етпегенi жоқ… Камал Смайылов пен Шерхан Мұртаза, Сапар Байжановтарды саясат сахнасына көтерген – журналистика.
Намазалы ОМАШҰЛЫ
…Одан кейiнгi аға ұрпақтың iшiнен бiз, әрине, Камал Смайыловтың атын мақтанышпен атаймыз. Олардың бiздiң алдымызда да және басқа жерлерде де айтқан әрбiр сөзi, ауылға келiп-кеткенде айтқан әңгiмелерi бала кезiмiзден бiзге ерекше әсерлi болды.
Әлихан БӘЙМЕНОВ
Камал қандай биiкке көтерiлсе де, қандай жоғары лауазымда жүрсе де кiшiпейiлдiлiгiнен, кiсiге жұғыстығынан жаңылған емес. Орынтақта шiренiп отырып шешiм қабылдау оған жат болатын. Қашанда қарауындағылармен ақылдасып, мәселенi көп талқысына салып шешуге тырысатын.
Сарбас АҚТАЕВ
Камал мен Төрегелдi. Екеуiнiң достығы кiсi қызыққандай. Бiрi – қаламгер, бiрi – дәрiгер. Екеуiн байланыстырып тұрған не? Адамгершiлiк. Iзгiлiк. Қазақ елiнiң егемендiгi, тәуелсiздiгiн алып тәубә деген елдiң түлеуi, тiптi самғауы! Екеуi де бейне дәрiгер секiлдi: бiрi халықтың тәнiн қорғайды, екiншiсi елiнiң жанын қорғайды.
Құлбек ЕРГӨБЕК