Шартарап

Үндістан экономикасының «Amrit Kaal»-ы

Жақында Үндістан тәуелсіздігінің 75 жылдығын атап өтті. «Amritkaal» идеясы Үндістан Тәуелсіздіктің 100 жылдығын тойлайтын 2047 жылға дейінгі алдағы жиырма бес жыл кезеңін білдіреді. 2023 жылғы Үндістан 1947 жылғы Үндістаннан ерекшеленеді, сонымен қатар 2047 жылғы Үндістан 2023 жылғы Үндістаннан өзгеше болады, сонымен қатар бүгінгі күні болжау және күту мүмкін емес.

Егер біз біраз уақытқа кері оралсақ, соңғы жиырма бес жылда Үндістанда болған өзгерістерді кім елестете алар еді? Әлем белгісіз және ұзақ мерзімді перспективада бұл белгісіздік күшейе түсуде. Болашақ әрдайым белгісіз болып қалса да, әлемнің қазіргі жағдайы қосымша белгісіздік факторларымен сипатталады – Ковид, геосаяси шиеленіс, көпполярлы жүйенің күйреуі және регионализм, дамыған елдердің жаһанданудан кетуі және осы елдердің кейбірінде «рецессияның» қорқынышты көрінісі. Бұл сыртқы күйзелістер Үндістанға көптеген дамып келе жатқан нарықтық экономикаларға қалай әсер еткенімен бірдей әсер етті, осылайша қоғамдық тауарларды қамтамасыз ететін институттардың, соның ішінде Бреттон-Вудс жүйесінің институттарының сәтсіздігіне баса назар аударды. Сонымен қатар, жаһандық басқарма Үндістан сияқты экономикалардың өркендеуін әлі мойындаған жоқ. Осыған байланысты Лорд Кейнстің сөздері контекстен тыс жиі кездеседі. Клишеленген дәйексөз келесідей: «Ұзақ мерзімді перспективада бәріміз өлеміз». Егер сіз бүкіл мәтінді оқысаңыз (the tract on Monetary Reform, 1923), онда бұл фрагментті контекстен тыс келтіруде өте алыс мағына білдіреді.

Әлемде қазірдің өзінде алыс болашақтағыдай көптеген белгісіздіктер бар. Бірақ әлемде белгілі бір сәттер де жеткілікті. Осы сенімділік шеңберінде Үндістанның экономикалық әл-ауқатының тұрақты өсуіне қарсы тұру мүмкін емес. Бір көзқарас бойынша, Goldman Sachs-тің 2003 жылы жарияланған БРИКС-пен болашақ және 2050 жылға дейінгі жол туралы баяндамасында көп нәрсе айтылған. (1) Бұл баяндамада Үндістан үшін жиынтық нақты ЖІӨ деңгейінің өсуі шамамен 5,5% деңгейінде белгіленген, 2050 жылға қарай жиынтық ЖІӨ мен жан басына шаққандағы ЖІӨ деңгейінің қарқынды өсуі экспоненциалды өсу сипатымен түсіндірілген. (2) Бұл баяндамада 2047 жылға арналған сандар болған жоқ, бірақ 2045 жылғы көрсеткіштер болды. 2045 жылы Үндістанның жалпы ішкі өнімі 18,8 трлн АҚШ доллары деп болжанған. Жан басына шаққандағы ЖІӨ 12.000 АҚШ долларынан сәл ғана асып түсті. (3) Оптимистік болжамдардың пайдасына ешқандай дәлел қазіргі белгісіздікпен жоққа шығарылмады – демографиялық ауысу мен кірістің өсуі нәтижесінде жинақ/инвестицияның өсу деңгейі, жер мен еңбек ресурстарын тиімдірек пайдаланудағы өсу факторлары, капитал нарығы және өнімділіктің артуы. Экономикалық тұрғыдан алғанда, Үндістан әлі де өндірістік мүмкіндіктер шегінде және оларды кесіп өтпеген. Басқаша айтқанда, Үндістанның жиынтық өсуі штаттардағы өсудің қосындысы болып табылады және штаттар өздерінің өндірістік мүмкіндіктері шегінде және өсу үшін үлкен әлеуетке ие. Егер сыртқы әлем неғұрлым қолайлы болса, Үндістан жылына 9%-ға өсер еді. Біз әдетте қазіргі дәуірдің қараңғылығын болашаққа экстраполяциялаймыз. Сыртқы әлем алдағы жиырма бес жыл ішінде күрделі болып қала беретіні анық. Бірақ бұл жағдайда да Үндістанның өсуі жылына 9% құрамас еді. Сонымен, өсудің қандай деңгейі қисынды болып көрінеді?

Жауап кімнің шолу мен қорытынды жасайтынына байланысты. Номиналды көрсеткіш инфляцияға қатысты жасалған болжамдарға байланысты, сондықтан болжамдар бүгінгі АҚШ долларымен жасалады. АҚШ долларындағы мән АҚШ долларының айырбас бағамы мен үнді рупиясына қатысты болжамдарға да байланысты, сондықтан болжамдар көбінесе ағымдағы айырбас бағамына негізделген. Goldman Sachs АҚШ долларына қатысты Үнді рупиясының құнының өсуін болжады. (The Goldman Sachs assumed rupee appreciation vis-à-vis the dollar.) СҚП пайдалану (сатып алу қабілетінің паритеті) басқалай жүзеге асады. Инфляцияның сенімді болжамды деңгейі мен айырбас бағамы болмаса, нақты өсудің қандай траекториясы логикаға сай болып көрінеді? Пессимистік болжам сыртқы факторлар мен ішкі тиімсіздікті ескеріп, жылына 5,5% өсуді анықтайды. Оптимистік болжам өмір сүру жағдайларын жақсарту және негізгі қажеттіліктерді қамтамасыз ету, бизнесті жүргізу жағдайларын жеңілдету, тауарлар мен қызметтерді өндіруді ынталандыруға бағытталған реформалар және орталық үкіметтің күрделі шығындары арқылы қуаттың өсуін көрсетеді және жылына 7,5% өсуді белгілейді. Бұл өсу процесімен бірге осы өсу қарқыны баяулайтынын мойындайтын шамалас диапазон. Баспалдақпен көтеріле отырып, әр түрлі мемлекеттер дамудың әртүрлі деңгейлерінде екенін және өсудің үлкен мүмкіндіктері бар екенін ескере отырып, тез өсу біртіндеп қиындай түсуде. Ұзақ мерзімді сенімділікке оралсақ, өсім шамамен 6,5%, екі экстремум 5,5% және 7,5% арасында болады деп болжауға болады. 2047 жылы Үндістандағы жан басына шаққандағы табыс 10.000 АҚШ доллары шамасында болады. Үндістан экономикасының жалпы көлемі 20 трлн. АҚШ долл. Бұл сандар Goldman Sachs-пен бірдей. Goldman Sachs-те валюта бағамының өсуінің рөлі салыстырмалы түрде үлкен болды. Мұндай жағдайларда нақты өсудің рөлі салыстырмалы түрде үлкен болады.

Егер реформалар Үндістан экономикасының өсу траекториясына 6,5%-дан жоғары әкелсе және үдемелі өсу мүмкіндігі жоққа шығарылмаса, онда тиісті көрсеткіштер жоғары болады. Салыстырмалы түрде консервативті көрсеткіштерге қарамастан, бұл Үндістан АҚШ пен Қытайдан кейінгі әлемдегі үшінші ірі экономика болады дегенді білдіреді және бұл Үндістанның жаһандық ықпалына әсер етеді. Егер СҚП бойынша рейтинг жүргізілсе, онда Үндістан АҚШ-тан кейінгі екінші ірі экономика болады. Халықтың өсу қарқыны баяулады және қазір жылына 1%-дан аз. Дегенмен, 2047 жылы Үндістан шамамен 1,6 миллиард халқы бар әлемдегі ең көп қоныстанған ел болады. Бүгінгі таңда «дамыған ел» сияқты тіркестер сирек қолданылады. Бұл терминнің нақты анықтамасы жоқ. Дүниежүзілік Банк «орташа табысы бар елдер» терминін қолданады. Бүгінгі таңда Үндістан орташа деңгейден төмен кірісі бар экономика ретінде жіктелген. Ел жан басына шаққанда 13.000 АҚШ доллары мөлшеріндегі табыс мәніне жақындаған кезде мәртебе «жоғары деңгейдегі табысы бар елге» өзгереді. Сол кезде Үндістанды дамыған ел деп атауға болады. 2047 жылы Үндістан бұған жете алмайды, бірақ кедейліктің бет-бейнесі, біз білетіндей, айтарлықтай өзгереді.

Кедейлікті өлшеу кедейлік шегі ұғымына және көп бағытты кедейлік индексін қолдануға негізделген. Жақында БҰҰДБ Үндістандағы кедейліктің айтарлықтай төмендегенін құжаттады. Экономикалар дамыған сайын кедейлік шегі ұғымы, әрине, тұтынудың күнкөріс деңгейінен асып түседі. Дегенмен, бүгінгі күні қолданылатын кедейлік қасиеті әлі күнге дейін Тендулкардың кедейлік шегі болып табылады. Өкінішке орай, 2011-12 жылдарға дейін кедейлікті өлшеу үшін қолданылатын тұтыну шығындары туралы деректер жоқ. Осылайша, әр түрлі адамдар бүгінде кедейлікті өлшеу үшін әртүрлі болжамдарды қолданды. Егер PLFS деректері (жұмыс күшінің жағдайы туралы мерзімді сауалнама) және Тендулкардың кедейлік шегі пайдаланылса, онда кедейлік деңгейі (кедейлік шегінен төмен халықтың пайызы) бүгінде 17% құрайды. 2047 жылға қарай бұл көрсеткіш шамамен 5%-ға дейін төмендейді. ТДМ (тұрақты даму мақсаттары) туралы есептер, басқалармен қатар, үкімет аймақтық даму бағдарламаларының мақсатын таңдаған жекелеген қолайсыз географиялық аймақтарды тіркеді. Үндістан әр түрлі және негізгі қажеттіліктерді (физикалық және әлеуметтік инфрақұрылым, қаржылық инклюзивтілік, нарықтарға, технологияларға қол жетімділік, цифрлық қол жетімділік) қанағаттандырумен қамтамасыз етілгеніне және жалпы тәуелсіздікке қол жеткізуге ықпал еткеніне қарамастан, кедейлігі бар жекелеген аудандар 2047 жылы да қалады. Алайда, бұл кедейліктің табиғаты мүлдем басқаша болады. Үндістан абсолютті сауаттылыққа жетеді немесе оған жақын болады. БҰҰДБ кедейлік көрсеткіштерін еңсеру арқылы адам дамуын ынталандыру үшін HDI (адам дамуының индексі) жиынтық шарасын пайдаланады. HDI мәліметтері бойынша, Үндістан бүгінде адамның орташа даму санатында. 2047 жылы Үндістан адамның жоғары даму санатына ауысады.

Қазір өткелдердің бес түрі бар және олар 2047 жылы одан да көрнекті бола бастайды. Біріншіден, ауылдық жерлерден қалалық жерлерге ауысу бар, ал урбанизация дамумен байланысты. 2047 жылға қарай Үндістан халқының шамамен 60%-ы урбанизацияланады. Дели мен Калькутта халқы 35 миллион адамға жетеді, ал Мумбайда 40 миллионнан астам адам болады. Бұл ақылға түсініксіз және үкіметтік бағдарламалар урбанизацияны жақсы басқаруды қамтамасыз етуге арналған. Екіншіден, экономиканы ресімдеу күшейтіледі. Тағы да, формализация өсу мен дамумен байланысты. Жеке тұлғалардың ресми еңбек шарттары болады. Шағын және орта бизнес заңды тіркеуден өтеді. Үндістандық компаниялар жаһандық жеткізу тізбегіне ену арқылы үлкенірек және тиімдірек болады. Үшіншіден, ауыл шаруашылығымен күн көретін халықтың пайызы азаяды. Ауыл шаруашылығының ЖІӨ-дегі үлесі шамамен 5%-ға дейін төмендейді, ал ауыл шаруашылығымен өмір сүретін халықтың пайызы 20%-дан аспайды. Төртіншіден, ауыл шаруашылығында коммерцияландыру мен әртараптандыруға, сондай-ақ ірі шаруашылықтарға ауысу болады. Бесіншіден, азаматтар «sabka prayas» тақырыбының арқасында мемлекетті басқаруға белсенді қатысады. Көптеген жылдар бойы мойнында отаршылдық қамыт болды. Бірақ қазіргі Үндістан – асқақ Үндістан, табанды Үндістан, өршіл Үндістан. «Amritkaal» – осы туралы және ел экономикалық майданда үлкен жетістіктерге сенімділікпен және кәсіпкерлікпен қол жеткізуде.

Доктор Бибек Деброй

[Бибек Деброй – Үндістан Үкіметінің Премьер-Министрі жанындағы Экономикалық кеңестің төрағасы.]

Тағыда

admin

«Астана ақшамы» газеті

Ұқсас жаңалықтар

Пікір үстеу

Back to top button