ЗАҢНАМАЛЫҚ БАЗА ҚҰҚЫҚТЫҚ МЕМЛЕКЕТ ҚҰРУҒА МҮМКІНДІК БЕРДІ
Серік АҚЫЛБАЙ, Парламент Сенатының депутаты, Конституциялық заңнама, сот жүйесі және құқық қорғау органдары комитетінің төрағасы:
– Серік Байсейітұлы, Президент Н.Назарбаев жариялаған «Қазақстан – 2050» стратегиясы: қалыптасқан мемлекеттің жаңа саяси бағыты» Жолдауында аталған негізгі бағыттардың бірі – мемлекеттілікті одан әрі нығайту және мемлекеттік басқарудың жаңа түрін қалыптастыру үшін қазақстандық демократияны дамыту. Бұл бағытта қандай жұмыстар атқарылып жатыр?
– Аталған бағыттың алғашқы аспектілері қатарында мемлекеттік жоспарлау және болжау жүйесін одан әрі жетілдіру белгіленген. 2009 жылы Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың Жарлығымен түпкі нәтижеге бағытталған Мемлекеттік жоспарлаудың жаңа жүйесі бекітілгені белгілі. Қолданыстағы стратегиялар, тұжырымдамалар, доктриналар, мемлекеттік, аймақтық және салалық бағдарламалар 2010 жылы желтоқсан айында осы құжатқа сәйкестендірілді. «Қазақстан – 2050» стратегиясының жаңа міндеттерін ескере отырып, құжаттардың қайта пысықталуы мемлекеттік органдардың мүдде-мұраттарды іске асырудағы жауапкершілігін күшейтуге, нақты нәтижелерге қол жеткізуге лайықталды. Осы міндетке мемлекеттік аудитті енгізу де қарастырылған.
Мемлекеттік басқаруды одан әрі орталықсыздандыруға келетін болсақ, биліктің орталық және жергілікті деңгейлері арасындағы қызметтердің аражігін айыру бойынша мақсатты жұмыс 2003 жылдан бастап жүргізіліп келе жатқанын атап өткен жөн. 2004-2006 жылдары осы саладағы заңнамаға тиісті толықтырулар енгізілді. Жаңа Бюджет кодексінің нормалары биліктің барлық деңгейлеріне дербестікті қамтамасыз етті.
2009 жылы жергілікті мемлекеттік басқару және өзін-өзі басқару мәселелері бойынша заңнамалық актілерге енгізілген түзетулерге байланысты Қазақстандағы жергілікті өзін-өзі басқарудың негізі мәслихаттар болды. Осылайша жергілікті өзін-өзі басқарудың жаңа тетігі құрылды, жергілікті маңызға ие мәселелерді тікелей шешуге азаматтарды неғұрлым кең тартуға қозғау салынды. Ауыл әкімдерінің мәслихаттар арқылы сайлануы қоғамдық бақылау мен тұрғындардың тұрғылықты жердегі жағдайға ықпалын, жергілікті маңызға ие мәселелерді шешуге қосылуын арттырады. Бұл үдерістердің барлығы құқықтық қолдауды қажет етеді, оны алдағы жылда іске асыру көзделген. Жергілікті өзін-өзі басқаруды дамыту саласындағы заңнаманы жетілдіру Парламент қызметінің аса маңызды бағыты болып есептеледі.
– Осы орайда, халықтың жергілікті өзін-өзі басқару конституциялық құқығы туралы түсіндіріп өтсеңіз…
– Халықтың жергілікті өзін-өзі басқару конституциялық құқығын іске асыру тиімділігі қажетті құқықтық негіздің болуында ғана емес, жергілікті өзін-өзі басқаруды іске асырудағы құқықтар мен мүмкіндіктерді пайдалануына, адамдардың түсінуі мен ұмтылысына да тәуелді. Осы саладағы міндеттерді жүзеге асыру кең үгіт-насихат жұмыстарына байланысты. Бұл азаматтарға жергілікті маңызға ие мәселелерді шешу үдерісіне қосылуға көмектеседі.
Бұл бағыттың үшінші аспектісі кәсіби мемлекеттік аппаратты қалыптастыруға, мемлекеттік басқару жүйесі тиімділігінің артуына байланысты. 2007 жылы Мемлекет басшысының жарлығымен әкімшілік реформаны одан әрі жалғастыру, мемлекеттік басқару жүйесін жетілдіру бойынша шаралар қабылданған. «Мемлекеттік қызмет туралы», «Әкімшілік рәсімдер туралы» заңдар, мемлекеттік қызметшілердің Ар-намыс Кодексі қабылданды. Мемлекеттік қызметке қабылдаудың конкурстық жүйесі енгізілді. Мемлекетке тән емес қызметтердің жартысы бәсекелі ортаға берілді.
Ағымдағы жылы мемлекеттік аппаратты кәсібилендіруді және оның тиімділігін мемлекеттік қызметке түсудің оңтайлы және айқын тетіктерін, бағалау және мансапты жоспарлау жүйесін енгізу, «А» басқарушылық корпусын құру арқылы арттыру, сондай-ақ кадр қызметінің рөлін көтеру, мемлекеттік қызметшілерді көтермелеу және уәждеме шараларын жетілдіру бойынша мемлекеттік қызмет туралы заңға түзетулер енгізілді.
– Біздегі мемлекеттік қызмет сапасын қалай бағалауға болады?
– Мемлекеттік қызмет көрсету жүйесінің негізгі кемшілігі – оның көбінесе қызметтерді жеткізушінің мүддесіне ойысып кететіндігінде. Нақтырақ айтқанда, тұтынушыға емес, шенеунікке. Осыған байланысты Мемлекет басшысы мемлекеттік аппараттың халықпен өзара қарым-қатынастарында біржақты, астам көзқарастардан арылып, азаматтарға мемлекеттік қызметтерді тиімді және жедел түрде көрсетуге көшу міндетін қойды.
Бұл жерде азаматтардың құқықтары мен заңды мүдделерін қорғау бойынша мемлекеттік тетіктерді одан әрі жетілдіру ерекше маңызға ие. Сот, прокуратура, адам құқықтары бойынша уәкіл институты және басқа мемлекеттік органдар заңдылықты қамтамасыз етуі тиіс.
Мемлекеттік аппараттың бизнес-қоғамдастықпен өзара әрекеттестігінің жаңа жүйесін құру осы бағыттың негізгі аспектілері қатарына жатады. Шағын және орта бизнестің дамуы – мемлекеттік саясаттың басты құрамдас бөліктерінің бірі. Бизнеске әкімшілік ауыртпалықты төмендету мақсатында заңнамаға рұқсат беру жүйесін жеңілдету бойынша толықтырулар енгізілді. Мәселен, 1015 рұқсаттың 348-і жойылды. «Қазақстан Республикасындағы мемлекеттік бақылау мен қадағалау туралы» заңымен мемлекеттік органдардың шаруашылық жүргізуші субъектілердің қызметіне негізсіз араласу фактілері, соның ішінде тексеруге құзіретті органдардың тізімін одан әрі қысқарту жолымен жойылады.
Тәуелсіздік жылдарында қалыптасқан заңнамалық база Қазақстанға толымды құқықтық мемлекет құруға мүмкіндік берді. Тәуелсіздік алғалы бері 2000-нан астам заң қабылданды.
– Құқықтық реформа барысында және қазақстандық заңнаманың негізгі салаларының кодификациясын қамтамасыз етуде еліміздің негізгі құжаты – Конституцияның маңызы қандай?
– Әрине, тікелей ықпал етеді. Заңнамалық деңгейде азаматтардың конституциялық құқықтары мен бостандықтарын құқық қорғау жүйесін реформалап, сот тәуелсіздігін нығайту арқылы олардың қорғалуын одан әрі қамтамасыз ету мәселелері шешілді. Азаматтар мен ұйымдардың құқықтарын қамтамасыз етудің жаңа тетіктері – медиация және сот актілерін жеке негізде орындау, қамауды соттық санкциялау енгізілді. Қылмыстық істі жүргізуге алқабилер институты енгізілді. Жыл сайын соттардың мамандануы тереңдетілуде. Оны азырқансаңыз, ұлттық заңнаманы адамның негізгі құқықтары мен бостандықтары саласындағы халықаралық құқықтық актілерге сәйкестендіруге де маңызды орын берілген.
Жуырда Парламентке қылмыстық, қылмыстық іс жүргізу, қылмыстық атқару кодекстерінің және әкімшілік құқық бұзушылықтар туралы Кодекстің жобалары енгізілді. Олардың сапалы түрде қабылдануы қылмыстық сот ісін жүргізуді реформалауды қамтамасыз етеді.
– Осы саладағы «нөлдік төзімділік» туралы айтып берсеңіз…
– Тәртіпсіздікке «нөлдік төзімділік» қағидаты жөнінде айтсам, ондай қырағылыққа үйренген қоғам ең алдымен елеусіз құқық бұзушылықтар үшін де қатаң жазаларды көздейді. Осылайша мемлекет кез келген тәртіпсіздікке жол бермеуге бел байлағанын көрсетеді. Президент жариялаған бұл қағидат – қоғамдық қауіпсіздікті нығайту және қылмыспен күресудегі маңызды қадам. Алайда, әрбір қазақстандық, тіпті, болмашы құқық бұзушылықтарға көз жұмуға болмайтынын ұғыну керек.
Жемқорлықты өмірдің түрлі салаларында туындататын және мемлекеттік қызметшіні соған итермелейтін себеп пен салдарды барынша азайтуды көздейтін жемқорлыққа қарсы жаңа саясатқа айрықша маңыздылық берілуде. ТМД елдері ішінде Қазақстан жемқорлыққа қарсы іс-қимылдың заңнамалық негізі мен жүйесін әзірлеуде жетекші орында. Осы саладағы құқықтық база мемлекеттің жемқорлыққа қарсы күреске бірізді және кешенді сипат беруді көздейтінін көрсетеді.
– Енді, «азаматтардың конституциялық құқықтары қалай қорғалуда?» деген сауалға ойыссақ…
– Алдағы уақытта мемлекеттілікті нығайту және демократиялық үдерістерді дамытуда құқық қорғау органдары мен арнайы қызметтердің реформалануына елеулі орын берілетін болады. Соңғы жылдары елде қылмыстық қол сұғушылықтардан азаматтардың конституциялық құқықтарын қорғауды нығайту, қоғамдық тәртіпті қорғау мен қауіпсіздікті қамтамасыз ету бойынша кешенді шаралар іске асырылды. Заңнамалық негіз жасалды.
Атап айтсақ, «Жедел іздестіру қызметі туралы», «Қазақстан Республикасының ішкі істер органдары туралы», «Қазақстан Республикасының ұлттық қауіпсіздік органдары туралы», «Әділет органдары туралы», «Терроризммен күрес туралы», «Қазақстан Республикасының ұлттық қауіпсіздігі туралы» заңдар мен басқа заңдық нормалар қабылданды. Барлық күш құрылымдарының қызметкерлері аттестациядан өткізілді. Келесі жылы құқық қорғау органдары қызметкерлерінің ақшалай ынталандыру мен зейнетақымен қамсыздандыру жағы жақсартылады. Бір сөзбен айтқанда, құқықтық база жетілдіруде.
Тек соңғы 10 жылда Қылмыстық, Әкімшілік, Қылмыстық іс жүргізу кодекстеріне өзгерістер мен толықтырулар енгізілді. Қылмыстық жазалар және қылмыстық атқару жүйесін одан әрі жетілдіру, азаматтарды ұстау, өлім жазасы негіздері мен тәртібін бекіту, есірткінің заңсыз айналымы саласындағы жауапкершілікті күшейту, әскери қызметкерлердің жауапкершілігін күшейту мәселелері бойынша заңнамалық актілерге елеулі түзетулер енгізілді, олар құқық қорғау органдары жұмысының нысандары мен әдістерін өзгертуге бағытталған. 2011 жылы «Құқық қорғау қызметі туралы» заң қабылданды, ішкі істер органдары туралы жаңа заң Парламентте биыл жыл аяғына дейін қаралатын болады.
Бұл жерде шекара қызметін реформалау мақсатында Парламент «Қазақстан Республикасының мемлекеттік шекарасы туралы» жаңа заң қабылдағанын атап өту қажет. Осыған байланысты «Қазақстан Республикасының Ұлттық қауіпсіздік комитетінің Шекара қызметі туралы» заң күшін жоятынын еске сала кетейін. Қабылданған заңға сәйкес келесі жылдың қаңтарында Шекара қызметінің командалық құрамын кезектен тыс аттестациялау өткізілетін болады.
«Қазақстан-2050» Стратегиясының ауқымды міндеттерін іске асыру заңнамалық сүйемелдеуді қажет етеді, сондықтан Парламент Үкіметпен бірлесе отырып, еуропалық тәжірибені пайдаланумен бірге институционалды-құқықтық базаны жетілдіру бойынша жұмысты жалғастыратын болады. Осыған байланысты халық атынан өкілдік институты және қоғам мен мемлекеттің аса маңызды билік-басқарушылық құрылымы болып табылатын Парламентке Мемлекет басшысы Жолдауда алға қойған жоғары мақсаттарға қол жеткізу жөнінде ерекше жауапкершілік жүктелген.
Гүлмира АЙМАҒАНБЕТ