Дәмежан СӘДУАҚАСОВА, Еңбек, әлеуметтік қорғау және көші-қон комитеті Астана қаласы бойынша департаментінің басшысы: БАЗАЛЫҚ ЗЕЙНЕТАҚЫ ТӨЛЕМДІ ЕКІ ЕСЕЛЕНДІРЕДІ
Жиырма жыл бұрын Біріккен Ұлттар Ұйымы Бас Ассамблеясының шешімімен 1 қазан – Қарттар күні болып белгіленгені есімізде. Біздің мемлекетімізде қоғамның барлық мүшелерін құрметтеп, қарт кісілердің еңбегінің маңыздылығы ескеріліп, бұл мереке көпшіліктің қолдауымен ерекше мәртебеге ие болған. Мереке қарсаңында газет тілшісі Еңбек, әлеуметтік қорғау және көші-қон комитеті Астана қаласы бойынша департаментінің басшысы Дәмежан Сәдуақасовамен тілдесіп қайтты.
Әлеуметті мемлекет қолдайды
– Дәмежан Төлеубайқызы, алдымен Астанада тұратын қарттар мен мүмкіндігі шектеулі жандарға көрсетілетін қамқорлық пен жәрдемақы жөнінде әңгімелеп берсеңіз.
– Қазақстан Республикасы да басқа елдер сияқты өз азаматтарының зейнетақысы мен әлеуметтік қамсыздандырылуын мемлекеттің жауапкершілігіне алған. Бүгінгі күні бас қалада 72036 адам жасына байланысты зейнетақы төлемдерін алады. Мүгедектікке байланысты – 16852 азамат, асыраушысынан айрылуына байланысты – 4763 азамат және жасына байланысты 223 адам мемлекеттік әлеуметтік жәрдемақымен қамтылған. Сонымен бірге, 1998 жылдан бастап бізде арнайы мемлекеттік жәрдемақылар енгізілді, оның мөлшері айлық есептік көрсеткіш шамасына тәуелді. Ағымдағы жылдың қыркүйегіндегі статистикаға жүгінсек, аталған көмекті мүгедектігі бойынша 19604 адам, Ұлы Отан соғысына қатысушылар ретінде 117 адам, «Алтын алқа», «Күміс алқамен» марапатталған 11200 көпбалалы ана, төрт немесе одан да көп баласы бар отбасы және тылдағы еңбегі үшін 3759 адам иеленеді.
Айта кететін мәселе, зейнетақы және мемлекеттік жәрдемақылардың мөлшері жыл сайын артып келеді. Соңғы 17 жылда ең төмеңгі зейнетақы мөлшері 9 есеге жоғарылап, 3000 теңгеден 25824 теңгеге дейін өсті, ал орташа алғандағы зейнетақы мөлшері базалық зейнетақысыз есептегенде 10 есе өсіп, 4179 теңгеден 42791 теңгені құрады.
– Азаматтар зейнеткерлік жасқа жеткен кезде, мемлекет қандай зейнетақы кепілдерімен қамтамасыз етеді?
– Бүгінгі күні зейнетақы жүйесі мынадай құрамдас бөліктерден тұрады: бірінші, базалық зейнетақы төлемі. Мұнда барлық зейнеткерлерге еңбек өтілі мен табысына қарамай, республикалық бюджет қаражатынан тағайындалады. Екінші, еңбек зейнетақысы. Азаматтың 1998 жылдың 1 қаңтарына дейінгі еңбек өтілі және зейнет алдындағы табысына байланысты есептеліп, республикалық бюджет қаражатынан тағайындалады. Үшінші, міндетті 10 пайыздық зейнетақы жарналары есебінен қалыптастырылған Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қорынан төлемдер. Төртінші, ерікті зейнетақы жарналарының болуына байланысты төленетін ерікті зейнетақы төлемдері.
– Көпшіліктің ішінде білмейтіндер бар, Қазақстанда зейнетке қай жаста шығуға болады?
– Бүгінде ерлер зейнетке 63 жасында шықса, әйелдер 58 жасында шыға алады. Алайда 2018 жылдың 1 қаңтарынан бастап әйелдердің зейнеткерлік жасы жыл сайын 6 айға өсіп отыратын болды. Сонда әйелдердің зейнетке шығатын жасы 2027 жылы 63-ке жетіп, ер кісілермен теңеседі. Әйелдер үшін зейнеткерлік жастың артуына жыл сайын еңбек зейнетақы мөлшерінің азаюы себеп болғанын айту қажет.
Аналарға қамқорлық айрықша
– Дәмежан Төлеубайқызы, азаматтардың зейнетке ерте немесе жеңілдік шарттарымен шыға алатын қандай санаттары бар?
– Жөн сауал, ең алдымен, бес және одан да көп бала туған (асырап алған) немесе оларды сегіз жасқа дейін тәрбиелеген әйелдер 53 жасқа толғанда, зейнетақы төлемдерін алуға құқылы. Екінші, Семей ядролық сынақ полигонының төтенше және радиация қаупі ең жоғары аймағында 1949 жылдың 29 тамызынан, 1963 жылдың 5 шілдесі аралығында кемінде бес жыл тұрған азаматтар. Бұл санаттағы ер кісілер 50 жасқа толғанда, әйелдер 45 жасқа толғанда зейнетақы төлемдерін тағайындатуға құқы бар. Зейнетке ерте шығуға мүмкіндік беретін келесі жағдай – зейнетақы аннуитетi шартын жасау. Ол дегеніміз, зейнетақы жинақтары жеткілікті болған кезде, зейнетақы аннуитеті шартын жасау мүмкіндігі ерлерге 55 жастан кейін, әйелдерге 50 жастан кейін туады. Бұл ретте сақтандыру ұйымынан төленетiн айлық сақтандыру төлемiнің мөлшері зейнетақы аннуитетi шарты жасалған күні қолданыста болатын ең төмен зейнетақы мөлшерінен төмен болмауға тиіс.
– Түсінікті, ал зейнеткерлікке шыққан кезде еңбек өтілі және зейнетақының мөлшері қалай есептеледі?
– Жасына байланысты еңбек зейнетақы мөлшерін есептеу кезінде 1998 жылдың 1 қаңтарына дейінгі өтілі есепке алынады, себебі елімізде сол кезден бастап жинақтаушы зейнетақы жүйесі енгізілді. 1998 жылғы 1 қаңтарға дейін еңбек өтілі ерлерде 25 жыл, әйелдерде 20 жыл болған жағдайда, толық көлемде зейнетақы тағайындалады.
Ннегізгі мөлшер – еңбек өтілі мен табыс
– Дәмежан Төлеубайқызы, болашақ зейнетақы мөлшері қызметкердің кірісіне де байланысты болды ғой сонда, иә?
– Зейнетақының мөлшерін есептеу кезінде екі құрамдас ескеріледі, ол – еңбек өтілі және табыс. Зейнетақының мөлшерін есептеу үшін 1995 жылғы 1 қаңтардан бастап зейнетақы жасына жеткен кезге дейін жұмыстағы үзілістерге қарамастан, қатарынан кез келген үш жылдың табысы ұсынылады. 1998 жылғы 1 қаңтардан басталған кезең үшін орташа айлық табыстың мөлшері жинақтаушы зейнетақы қорларына немесе бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қорына міндетті зейнетақы жарналары жүзеге асырылған табысқа сәйкес белгіленеді. Бұл ретте, зейнетақы есептеу үшін табыс Республикалық бюджет туралы заңда тиісті қаржы жылына белгіленген айлық есептік көрсеткіштің 41 еселенген мөлшерінен аспауға тиіс, яғни 2016 жылға зейнетақы есептеу үшін ең жоғары табыс 86961 теңгені құрайды.
Атап өтетін бір жайт, департамент зейнетақы төлемдерін тағайындаудағы уәкілетті орган ретінде, зейнетақы тағайындау үшін ұсынылған құжаттарды дұрыс ресімдеуге қайтаруға және тексеруге құқылы. Мәселен, біз салық органдары, мұрағаттық мекемелер және әділет органдарымен өзара тығыз байланыстамыз.
– Зейнетақы мен жәрдемақы тағайындау үшін жалған немесе расталмаған құжаттар ұсынылған жағдайлар болды ма?
– Иә, ондай жағдайлар болып тұрады. Мемлекеттік органдардан жұмыс фактісі немесе ұсынылған табыстың расталмағаны туралы жауап алған кезде, осы расталмаған жұмыс кезеңдері еңбек өтіліне есептелмейді, ал салық органдары арқылы ұсынылған табыс расталмаса, зейнетақы төлемдері мөлшерін есептеу кезінде ол табыс есепке алынбайды.
– Бүгінгі таңда зейнеткерлердің арасында 1998 жылға дейін де және одан кейін де еңбек өтілі үлкен, бірақ зейнетақылары ең төменгі мөлшерден аспайтын кісілер бар. Сол азаматтардың құқын қорғау мәселесі қалай шешілуде?
– Дұрыс айтасыз, зейнеткерлердің арасында еңбек өтілі көп болғанымен, зейнетақы мөлшері ең төмен, яғни 2016 жылғы республикалық бюджетпен белгіленген 25824 теңге алатын азаматтар көп. Сондықтан осындай санаттағы азаматтардың зейнетақы мөлшерін арттыру мақсатында 2018 жылдың 1 шілдесінен бастап базалық зейнетақы төлемін тағайындау шарттары өзгереді. Базалық зейнетақы төлемі тек қана жалпы белгіленген зейнетақы жасына жеткен кезде тағайындалатынын атап өту керек. 2018 жылғы 1 шілдеден бастап мемлекеттік базалық зейнетақы төлемі зейнетақы жүйесіне қатысу өтілі 10 жыл және одан аз болған не болмаған кезде тиісті қаржы жылына арналған Республикалық бюджет туралы заңда белгіленген ең төмен күнкөріс деңгейі шамасының 50 пайызы мөлшерінде, зейнетақы жүйесінде қатысу өтілі 10 жылдан артық әрбір толық жыл үшін оның мөлшері 2 пайызға арттырыла отырып, өтілі 35 жыл және одан артық болғанда, ең төмен күнкөріс деңгейі шамасының 100 пайызына теңестіріледі.
Мемлекеттік базалық зейнетақы төлемін есептеу кезінде 1998 жылғы 1 қаңтарға дейінгі кезеңде істеген еңбек өтілі; жұмыс істемейтін ананың немесе жұмыс істемейтін әкенің (бағып-күтуді ол нақты жүзеге асырған кезде) жас балаларды бағып-күткен, бірақ әрбір бала 3 жасқа толғанға дейін жалпы жиынтығы 12 жыл шегінен аспайтын уақыт; 16 жасқа дейінгі мүгедек баланы бағып-күткен уақыт; міндетті зейнетақы жарналары және жұмыс берушінің міндетті зейнетақы жарналары жүзеге асырылған кезең; әскери қызмет, арнаулы мемлекеттік және құқық қорғау органдарындағы қызмет кезеңі; ҚР дипломатиялық қызметтері мен халықаралық ұйымдар қызметкерлері жұбайының (зайыбының) шетелде тұрған, бірақ жалпы жиынтығы 10 жылдан аспайтын кезеңі; әскери қызметшілердің (мерзімді қызметтегі әскери қызметшілерден басқа), арнаулы мемлекетттік органдар қызметкерлері жұбайларының мамандығы бойынша жұмысқа орналасу мүмкіндігі болмаған жерлерде жұбайларымен бірге тұрған, бірақ жалпы жиынтығы 10 жылдан аспайтын кезең зейнетақы жүйесіне қатысу өтіліне есепке жатқызылады.
Солай, 2018 жылдың 1 шілдесінен бастап осы норманы іске асыру мақсатында қазіргі зейнеткерлерге зейнеткерлік құжаттарда бар мәліметтер негізінде базалық зейнетақыны қайта есептеу өткізіліп, базалық зейнетақы төлемін екі есе арттыруға мүмкіндік береді.