«ТАЗАЛЫҚ – ИМАННЫҢ ЖАРТЫСЫ»
Қасиеттi Құран Кәрiмде:
«Ол сондай Алла, әр нәрсенiң жаратылысын көрiктi етiп әсемдедi», – дейдi (Сәжде сүресi, 7-аят).
Жоқтан бар болған әлем – өз жүйесiмен сұлу жаратылған Алла туындысы. Сосын, әр туынды табиғаттағы өзге жәндiктермен үйлесiмдi және белгiлi бiр мақсатпен жаралған. Құран Кәрiм жаратылыс сахнасы болған қоршаған ортаны, табиғатты Алла тағаланың сән-салтанатының көрiнiсi деп таниды. Құран кәрiм көптеген аяттарда адамзатты табиғатты тамашалап, ол туралы ойлануға шақырған. Қасиеттi аяттарда Алла тағала табиғи құбылыстарға, атап айтқанда аспанға, жерге, таңсәрiге, күннiң сәулесiне, айдың нұрына, күндiздiң жарығына, түннiң қараңғылығымен ант еткен. Сондай-ақ, Құранның кейбiр сүрелерi табиғи құбылыстар немесе жан-жәндiктердiң атымен аталған да. Мысалы «Қамар» сүресi «ай» сүресi дегендi, «Шәмс» «күн», «Ләил» «түн», «Инсан» «адам», «Ғанкабут» «өрмекшi», «Нәхл» «бал арасы», «Бақара «сиыр» мағынасын беретiн сүре, мұнан басқа тағы бар.
Құран аяттарында табиғат қыс маусымында ұйқыға батып, көктем мезгiлiнде қайтадан оянатыны сияқты өлген жанның қайта тiрiлетiнi туралы уағыздалады. «Ағраф» сүресiнiң 57-шi аятында:
«Алла өзiнiң рақымы (болған жаңбыр) келер алдында жел соқтырып, сүйiншi хабарын жiбередi. Жел ауыр бұлттарды көтерген кезде оны өлi (қуаң) жерлерге жөнелтемiз де, жаңбыр жаудырып, әртүрлi жемiс-жидек өндiремiз. Сол сияқты, өлiктердi де тiрiлтемiз. (Мұнан) әрине, ғибрат аларсыңдар», делiнген.
Сондай-ақ, «Фатыр» сүресiнiң 9-шы аятында:
«Алла желдердi жiберiп, бұлтты қозғайды. Бiр бұлтты өлi жерге айдаймыз. (Жаңбыр жауады) сол жаңбырмен жансыз қалған жердi қайта жандандырамыз. Өлiлердiң тiрiлуi де құдды осы тақылеттi», дейдi.
Құран аяттарында су нығметi теңiз, өзен, арық және жауын түрлерiнде ескерiлген. Құран кәрiм кiтабы әр жәндiктiң өмiрi суға тәуелдi екенiне сiлтеме жасап, көркем тiлмен жаңбырдың түсуi, соның берекесiмен өсiмдiктердiң шығуы жайында сөйлейдi.
«Алла сендерге егiндердi, зәйтүн, құрма, жүзiм және әртүрлi жемiстердi өндiрiп бередi. Ой жүгiртетiн қауым үшiн осыларда, әрине, (Алланың барлығына және құдiретiне) дәлелдер бар. Алла сендерге түн мен күндiздi, күн мен айды бағынышты еттi, жұлдыздарда Алланың әмiрiмен бағындырылған. Түсiнетiн елге, әне, соларда толып жатқан дәлелдер бар. Алла жер жүзiнде жаратқан түрлi-түстi нәрселердi (жануарлар мен өсiмдiктердi) де (сендер үшiн қызмет еттiрдi). Насихат алатын қауымдар үшiн әне соларда ғибрат бар. Сендер жас ет (балық) жесiн деп және тағынатын әсемдiк зейнет бұйымдарды (моншақтарды) шығарып алсын деп, Алла теңiздердi бойсұндырды. Алланың шапағатына қол жеткiзулерiң және оған шүкiр етулерiң үшiн, кемелердiң теңiзде толқын жара жүзiп бара жатқанын көресiңдер», дейдi («Нахыл» сүресi, 11,12,13,14-аяттарда). Қарап тұрсаңыз, жер бетi, көк аспан, теңiздер, күн, ай, өсiп-өнген егiндер мен талдардан бастап, жемiс-жидекке дейiн тек қана адам баласының игiлiгi үшiн берiлген.
Қасиеттi Құран жер бетiн адам тiршiлiгiнiң қойнауы деп бiлiп, ондағы артықшылықтар мен мүмкiндiктердi көп сөз етедi. Түрлi аяттарда табиғат Алланың туындысы екенi, Алланың жаратқан ғажайыптары екенi және құдiретiнiң белгiсi деп атап, олардың тәртiбi мен ұлылығын баяндап, Алланың рақымы және зор хикметiне Құран оқырманының назарын аударады. Кейде Құран Кәрiм табиғат нығметтерiнен мысал келтiре келе, адамның нәпсiсiн тәрбиелеуге және оның ғапылдықта қапы қалмауын насихаттайды. Құран аяттарындағы назар аударарлық бiр жайт: осы аспаннан түскен Құран Кәрiм кiтабы адамдарды табиғатты дұрыс пайдалануға ынталандыруында. «Һуд» сүресiнiң 61-шi аятында былай дейдi:
«Ол, сендердi жерден таратып әрi онда өмiр сүргiздi».
Демек, бұл аятпен Алла тағала адам баласын жер жүзiнде бұзақылық iстеуден тыймақ. Табиғаттағы нығметтердi дұрыс қолданбау, оны игеруде шектен шығушылық немесе қоршаған ортаны ластау жер жүзiндегi бұзақылыққа жатады. Сондықтан адам табиғи нығметтердi парасаттылықпен игеруi керек. Өйткенi, табиғат алдында адамға бiрқатар мiндеттер жүктелген. Негiзiнде, адамның дiни мiндеттерi Алла тағаланың алдындағы, адамдар алдындағы, жануарлармен және қоршаған орта алдындағы қатынасы бойынша реттелген. Адамның Жаратқан Иесiмен байланысы неғұрлым мықтырақ болса, өзгелердiң, сондай-ақ, табиғаттың құқығын құрметтеуге көбiрек талпыныс жасамақ. Сондықтан Алланы бiлетiн және тақуа адам ешқашан өзгелерге зұлымдық етпейдi, табиғатты бүлдiрудi, әрi оған кесiрiн тигiзудi мақсат тұтпайды.
Айналадағы барлық нәрсе бiр мақсатпен тiзiлген. Күллi жаратылыс адамзатқа қызмет ету үшiн жаратылған. Ол туралы қасиеттi Құранда:
«Ол өз тарапынан көктер мен жер бетiндегi барлық нәрсенi сендерге бойсұндырып бердi. Ой жүгiртетiн ел үшiн, осының өзiнде дәлелдер бар», – деген («Жасия» сүресi, 13-аят). Ендеше бiз мұсылмандар бұл берiлген сансыз нығметтерге шүкiршiлiк етiп, табиғаттың әсем ғажайып сұлулықтарын неге аялап қорғамасқа?!
Сосын, табиғат әлемi адам баласына аманат ретiнде берiлген. Аманатқа қиянат жасамау да – мұсылманның бiр сипаты. Олай екен, табиғатты мұсылман баласы жанындай қорғаштай бiлуi тиiс. Бiр хадисте:
«Әңгiмелессе, өтiрiк айтады, уәделессе, уәдесiнде тұрмайды және аманатқа қиянат жасайды», деп мұнафиқ яғни екi жүздi адамның үш сипатының қатарына аманатқа қиянат жасайтынын да айтып өткен.
Дiн ислам мұсылмандарды тазалыққа шақыратыны айдай анық. Құранда және Пайғамбарымыз саллаллаһу аләйһи уәсәлләмның көптеген хадистерiнде тазалықтың маңыздылығына арнайы тоқталған.
«Тазалық – иманның жартысы» деген хадис шәрiпте тазалық имандылығының айғағы екенiн көрсетiп тұр. Пайғамбарымыз саллаллаһу аләйһи уәсәлләм адамдар жүретiн жолдың үстiне, тынығатын көлеңкелерде, әсiресе жемiстi ағаштардың түбiнде дәрет сындыруға болмайтындығы жөнiнде сахабаларға: «Екi түрлi қарғыс арқалаудан сақ болыңдар!» дегенде, олар: «Әй, Алланың елшiсi! Екi қарғысты арқалаушы дегенiңiз кiм?» – деп сұрайды. Ол: «Адамдар жүретiн жолға немесе тынығатын көлеңкеге дәрет сындырушы» деген екен (Мүслим риуаяты).
Демек, бiз мұсылмандарға түскен мiндет – айналамыздағы қоршаған ортаны таза ұстау. Ағаш отырғызып, табиғатты аялау. Негiзiнде мұсылман бүлдiрушi емес, бүтiндеушi, қиратушы емес дұрыстаушы, зиян келтiрушi емес, пайда әкелушi. Өкiнiшке қарай, мұсылманшылықты бiлмегеннiң кесiрiнен керiсiнше болып жатады. Мәселен, көктем кездерiнде табиғат аясына сейiлдеуге шыққанда, қоқыстарды шашып, ағаштарды сындырып, темекiнiң қалдықтарын қалдырып, тiптi оны өшiрместен тастап кеткеннiң кесiрiнен орман алқаптары өртенiп, осылайша табиғатқа керi әсерiн тигiзiп жататындар да кездеседi.
Бiзге қызмет ету үшiн берiлген табиғатқа қиянат жасау сорақылық емей немене? Өйткенi, әр нәрсенiң залалы өз басымызға келмесiне кiм кепiл? Сондай-ақ, қияметте бұл iсiмiзден сұралатын боламыз әрi жазасы өте ауыр болмақ. Алла тағала қасиеттi Құранда осы берiлген шексiз нығметтердiң о дүниеде сұрауы бар екенiн ескертедi. Онда:
«Ырыс-дәулеттерiңнен (берiлген нығметтерден) әлбетте сұраққа тартыласыңдар» деген («Тәкәсүр» сүресi, 8-аят). Ал даналарымыздың «судың да сұрауы бар» деуi осыған саяды.
Келесi бiр тұрғыдан қарағанда, жаратқанның разылығы үшiн жаратқандарына сүйiспеншiлiкпен қарау да – құлдық мiндетiмiз. Бұл дүние нығметтерiнде өзге де жаратылыстардың хақысы бар. Олардың хақысына қол сұғу қияметте ауыр есеп берудi керек етедi. Өкiнерлiк жағдай – адам баласының пайдасы үшiн жаратылған барлық нәрсе адамдар тарапынан қырғындыққа ұшырап жойылып жататындығында. Кеше ғана тұрған нәрсе бүгiн жоқ. Қазiргi таңда адамдар табиғатқа «байлық деп немесе табыс көзi» ретiнде қарауының нәтижесiнен осындай өкiнiштi жағдайлар туындап отыр.
Демек, бауырлар! Ислам дiнi тек мiнәжат етуден тұрмайды. Негiзiнде айналамыздағы табиғатқа мейiрiмдiлiкпен қарайтын болсақ, бұның өзi – Алла тағаланың құзырында құлшылық һәм үлкен сауап.
Алла тағала адамдардан өзiне тапсырылған аманатты, яғни жердi абаттандыруын сұрайды және оны әрқандай бүлiнушiлiктен қорғауға шақырады. Сол себептi дiн тағылымдарында осы байлықтарды пайдаланудың өзiнше ережелерi мен заңдары бар.
Құран тағылымдарындағы табиғатты пайдаланудың алғашқы және ең маңызды қағидасы ысырап етпеу және шектен шықпау болып табылады. Алла тағала түрлi аяттарда iшiп-жеңдер, бiрақ ысырап етпеңдер деп тапсырады. Ысырапшылдық және табиғи байлықтарды зая кетiру жаратылысқа, үстем жүйеге қайшы келедi. Өйткенi, Алла бар нәрсенi өлшеп, белгiлi дәрежеде жаратқан. «Қамар» сүресiнiң 49-шы аятында:
«Шын мәнiнде әр нәрсенi бiр өлшеумен жараттық» – дейдi. Сондықтан табиғи байлықтарды шектен тыс пайдалану әлемдегi тәртiптi және ондағы тепе-теңдiктi бұзуы әбден мүмкiн. Қоршаған ортаға қатысты маңызды бiр қағида өзгенiң зиянына соқтыратын iстi iстемеу болып табылады. Алла тағала жаратылыс жүйесi бойынша, адамзатқа арнап жаратылғанын баса айтып, адамды осы жүйеде бұзақылық жасаудан тияды. Өйткенi бұл iс табиғат нығметтерiн пайдалануға хақысы бар өзге кiсiлерге зияны тиюге себеп болмақ. Алла тағала құрлық пен теңiздегi бұзықтықты адамдардың орынсыз iстерiнiң нәтижесi деп бағалайды.
Дiн тағылымдарда табиғи байлықтардың сарқылуына немесе оның бүлiнуiне әкелетiн кез келген әрекетке жол жоқ. Ислам дiнiнiң көзқарасы бойынша, табиғи нығметтердi игеруде әдiлеттi болу керек. Басқаша айтқанда, қоршаған ортаның құрып кетуiне немесе ластануына әкелетiн және қазiргi шақта әрi келешекте адам өмiрiне қиындық туғызатын табиғатты пайдалану жөнiндегi әрқандай әрекетке тыйым салынады. Ислам – қоршаған ортаны қорғайтын заң, қағидаларды бұдан 14 ғасыр бұрын баяндаған дiн. Ол заманда табиғат мәселелерi түгiлi әлеуметтiк әрi экономикалық мәселелердiң өзi қарастырылмаған-тұғын.
Исламдық хадистер мен рауаяттарда қоршаған ортаны бүлдiрмеу ғана емес, оны қорғау да жиi қуатталған. Атап айтқанда, ағаш отырғызу мен құдық қазу дiни тағылымдарда қуатталып, мұсылмандар осы iстерге жұмылдырылған. Пайғамбарымыз саллаллаһу аләйһи уәсәлләм осы мәселенiң маңызы туралы былай дейдi:
«Кiмде-кiмнiң қолында бiр ағаштың көшетi (тал шыбығы) болса, қиямет қайым басталып кеткенше қолындағы көшеттi егуге үлгiретiн шама болса, соны дереу отырғызып үлгерсiн» – дейдi (Бухари риуаяты). Бұл жерден ағаш егудiң өте маңызды екенiне көз жеткiземiз. «Ардақты пайғамбарымыз үш нәрсе көздiң нұрлануына себеп болады деп: «Жасыл желекке қарауды, ағып жатқан суға және жарқын жүздi адамның бетiне қарауды» айтқан.
Пайғамбарымыз (с.ғ.с.) өз қолымен құрма ағашын егiп, мұсылмандарды солай iстеуге шақырып: «Қандайда бiр мұсылман ағаш егiп немесе егiн ексе, ол егiстiктен адамдар, құрт-құмырсқалар мен құстар жеп азықтанатын болса-дағы, мiндеттi түрде өзiне сауап ретiнде керi қайтады», – деген. Байқағанымыздай, Құран мен сүннетте жасыл желектi ағаштарға да баса назар аударған. Ағаштың және ормандардың тек қана адамдар үшiн емес, сонымен бiрге жан-жануарлар үшiн де пайдасы орасан зор. Өйткенi, жан-жануарлардың басым көпшiлiгiнiң паналайтын жерi – ағаштар мен орманды алқаптар.
Имам Ахмад Әбу Дардаъдан риуаят еткен хадисте: «Әбу Дардаъ бiрде Дамаск қаласында көшет отырғызып жатса, оны бiр кiсi көрiп: «Пайғамбардың сахабасы бола тұра бұл iстi iстегенiң қалай?» дейдi. (Яғни ол кезде сахабалардың көбi дүниеден өтiп, азшылығы ғана қалған, елдiң арасында сахабалардың абыройы патшалардай зор. Сондықтан сахаба деген абыройың бар, көшет егiп абыройыңды түсiрiп не қыласың? Абыройыңа нұқсан келедi ғой дейдi әлгi кiсi.) Оған Әбу Дардаъ: «Асықпа, сабыр ет: мен Пайғамбарымыздың: «кiм бiр тал ексе, одан бiреу келiп жесе немесе саясында дем алса, сол себептi ол адамға садақа болып жетiп тұрады», дегенiн естiгем», дейдi.
Сондай-ақ, Пайғамбарымыз саллаллаһу аләйһи уәсәлләм мұны тек айтып қана қоймай, iс жүзiнде де дәлелдей бiлген. Оған тарихтан дәлел ретiнде айтар болсақ, Алла елшiсi саллаллаһу аләйһи уәсәлләм Меккеден Мәдинаға көшiп келген кезiнде Мәдинаның батпағын кептiру үшiн айналдыра ағаш еккiзгенi мәлiм. Жақсының жақсылығын айт нұры тасысын дейдi халқымыз. Елбасымыз да Алматыдан Астанаға көшiп келген жылдары Астананы айналдыра ағаш отырғыздырмап па едi? Бұл амалын сүннеттi, пайғамбар iсiн жандандырыпты десек, артық емес шығар.
Мiне, осы секiлдi ағаш батпақты ғана кетiрiп қоймай, ауаны да тазартады, оның саясында демалған адам кең тыныс алып, жаны жай табады. Күнделiктi қолданып жүрген материалдарымыздың көбi осы ағаштан жасалады.
Табиғатты қорғау дегенiмiз – қазақтың ұғымындағы өзiнiң ұлттық дәстүрi бойынша «атаңнан мал қалғанша, тал қалсын» деген нақылға сүйене отырып аялау, табиғатты қорғауға және оны тиiмдi пайдалануға үйрету, мейiрiм көзбен қарау. Қорыта айтқанда, Алла тағаланың разылығы кейде үлкен нәрседе, кейде орташа нәрседе, ал кейде кiшкене нәрседе жасырынып тұрады. Ашуы да дәл солай. Олай болса, Алланың барша жаратқандарына мейiрiм-шапағатпен және сүйiспеншiлiкпен қарап, оларға қамқор болуға тиiспiз. Ислам дiнi барша тiршiлiк иелерiне, яғни адамдарға, жан-жануарларға, тiптi өсiмдiктердiң өзiне рақымдылық танытуға, сүйiспеншiлiкпен мәмiле жасауға бұйырады.
Пайғамбарымыз саллаллаһу аләйһи уәсәлләмның «Адамдардың ең жақсысы – басқаларға пайдасы тигенi» дегенiн де жадымыздан шығармаған дұрыс. Тағы бiр хадисте: «Бiр адам бiр ағаш отырғызса, дәптерiне отырғызған ағашының жемiсiндей сауап жазылады» дейдi.
Тiптi, еккен ағашымыздан адамды қойып, жануар-жәндiктердiң өзi пайдаланып жатса, оларға бiздiң берген садақамыз болатындығын Пайғамбарымыз (саллаллаһу аләйһи уә сәлләм) айтқан. Онда:
«Бiр мұсылман бiр ағаш отырғызса немесе бiр нәрсе ексе және одан бiр құс, бiр адам немесе жануар жесе, ол адам үшiн садақа болып есептеледi» деген (Бухари риуаяты). Пайғамбарымыз (с.ғ.с.):
«Адам қайтыс болғанда үш түрлi амалынан басқасының бәрi тоқтайды: ел игiлiгiне жарайтын жария садақа, елге пайдалы iлiм, дұға жасайтын iзгi ұрпақ» дейдi. Дәл осы хадистегi өлгеннен кейiн де сауабы тоқтамайтын жария садақа ол – тал егу, бауырлар. Одан қапы қалмаңыздар!
Ендеше, табиғатты аялап, оны таза ұстау – өз қолымызда. Алла тағала әрбiр жасаған амалдарымызды қабыл алып, еккен ағаштарымыздың жемiсiн екi дүниеде жеудi нәсiп етсiн. Әмин!
Бақтыбай БЕЙСЕНБАЕВ,
С.Ғылмани мешiтiнiң Бас имамы